In mijn promotieonderzoek stuitte ik echter herhaaldelijk op het gebrek aan motivatie bij medewerkers voor veranderingen op basis van lean management. Ik heb ook ontdekt waar dit aan lag: de doelstelling was dan niet duidelijk!
Ben jijzelf ook ambitieus en bevlogen met lean aan de slag gegaan, maar gebeurt het regelmatig dat je medewerkers in de weerstand schieten of niet enthousiast te krijgen zijn? Realiseer je dan dat je zelf niet goed (genoeg) hebt overgebracht waar lean om gaat. Ook ikzelf ben wel eens in de valkuil getrapt dat ik veranderingen zag als een instrument of middel om een beoogd bedrijfsresultaat te realiseren. En ik kan je zeggen: dan verschuift de toegevoegde waarde voor de patiënt al heel gauw naar de zijlijn.
Lean leidinggeven is dus géén quick fix voor een omzetverbetering. Je doel is om samen met je team praktische problemen structureel aan te pakken en de kwaliteit van je dienstverlening continu te verbeteren. Dat de verbetering in de bedrijfsprocessen vaak zorgt voor minder verspilling en bezuiniging, is alleen maar een bonus.
Door dr. Kjeld Aij, directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt Kjeld graag op als spreker en workshopleider.
Over Kjeld Aij
dr. Kjeld Harald Aij, MBA is zowel verpleegkundige als bedrijfskundige en heeft ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Sinds 2020 bekleedt hij een directiefunctie bij Erasmus MC. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Onlangs verscheen zijn boek Ter observatie - Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen.