Nieuw in de derde druk zijn hoofdstukken over ‘legitimatie’ (‘de nieuwe reputatie’) en ‘interactie’ (‘buiten beginnen’). Veel aandacht is er voor de laatste trends in en rond het communicatievak en de implicaties daarvan op strategisch communicatieadvies. Door het boek heen geven 25 speciaal geïnterviewde bestuurders en communicatie-experts hun visie op communicatie en het bereiken van de strategische positie.
Context
Wie vandaag de dag als communicatieadviseur wil acteren op een strategische positie in de organisatie, zal sterk moeten staan in beide woorddelen ‘communicatie’ en ‘adviseur’: expert in het vakgebied van communicatie en volwaardig vaardig als adviseur. En dan ook nog die twee expertises weten te combineren in de steeds complexere context voor organisaties en communicatie. Waarin organisaties meer en meer vervlochten raken met hun grillige omgeving. Waar iedereen met iedereen communiceert, en allerlei krachten rommelen aan reputaties en vertrouwen niet langer vanzelfsprekend is. Een context waarin tegelijkertijd regie en beheersbaarheid van communicatie steeds verder afnemen.
Voor de communicatieadviseur van nu is het dan ook de grootste uitdaging: zowel de veranderingen in samenleving, media en stakeholderrelatie, als de impact van bedoelde en onbedoelde communicatie mee te nemen naar het niveau waar de organisatie strategische keuzes maakt. De titel van dit boek dekt precies de prangende vraag die veel communicatieadviseurs bezighoudt: hoe kom ik op die strategische positie in de organisatie? Hoe kan ik opereren in de volle betekenis van het woord en functie ‘communicatieadviseur’?
Top-10-Frustraties
In de praktijk blijkt voor menig ambitieuze communicatieadviseur de route naar de meer strategische plek in de organisatie vol hobbels en hindernissen. Zo zijn er grote verschillen in de wederzijdse beelden en verwachtingen die opdrachtgevers en communicatieadviseurs van elkaar hebben. Het scherpst komen deze naar boven in de vaak geciteerde ‘Top-10-Frustraties’. Opdrachtgevers vinden bijvoorbeeld hun communicatieadviseurs slecht geïnformeerd, te zacht en te weinig proactief, niet strategisch en naïef en soms zelfs een hindermacht. Terwijl andersom communicatieadviseurs mopperen dat ze juist te weinig informatie krijgen, te vaak ad hoc en te laat worden ingeschakeld en dan ook nog voor vage of onmogelijke opdrachten.
Appeltje - eitje
Toch zou dit helemaal geen issue hoeven zijn. Want behalve communicatieadviseurs spreken organisaties en hun bestuurders, communicatiegoeroes en vakauteurs zich in koor uit voor een meer strategische benutting van communicatieprofessionals. Met zoveel eensgezindheid over de noodzaak van communicatieadvies op strategisch niveau, zou je zeggen: appeltje-eitje om vraag en aanbod van organisaties en communicatieadviseurs in soepele symbiose bij elkaar te brengen? Het boek bevat dan ook een reeks van observaties over de oorzaak en belemmeringen richting strategisch niveau. Maar vooral ook tips en oplossingsrichtingen om de communicatieadviseurs en hun opdrachtgevers toch op een gezamenlijke, werkbare lijn te krijgen. Zoals het delen van definities en het maken van afspraken over focus en prioriteiten.
Op = naar
De ondertitel van De Communicatieadviseur luidt niet langer op maar naar een strategische positie in de organisatie. Een kleine maar essentiële verandering om te onderstrepen dat de derde druk nog meer en beter de stappen aangeeft die de ambitieuze communicatieadviseur richting beleidsniveau kan zetten. De lezer moet met zichzelf aan de slag: hoe komt het dat je nog niet op strategische positie opereert en wie ben jij als communicatieadviseur? (Deel 1, De Verkenning). Bij welk soort organisatie kom je het beste tot je recht? (Deel 2, De Organisatie). Wat draag je bij aan de doelen van de organisatie? (Deel 3, De Bijdrage). En ten slotte, wat houdt jouw werk als succesvol communicatieadviseur nu wel en niet in?(Deel 4, Het Werk’).
Interviews
De Communicatieadviseur is het enige boek dat de fenomenen communicatie en adviseren in elkaar vlecht. Het is gelardeerd met allerlei praktijkvoorbeelden, waarvan vele uit mijn inmiddels 50-jarige ervaring in het communicatievak, met media, in communicatieonderwijs en als coach. Toonaangevende communicatie-experts - onder andere Bartho Boer, Wieneke Buurman, Ron van der Jagt en Guido Rijnja - geven door het boek heen hun visie op moderne communicatie en adviseren op strategisch niveau. Bestuurders uit diverse sectoren - commercieel, overheid, non-profit en bureauwereld - vertellen wat zij verwachten van hun communicatieadviseurs.
Standaardwerk
Al vanaf het verschijnen van de eerste druk in 2012 beschouwen communicatieprofessionals en opleidingen De Communicatieadviseur als het standaardwerk voor communicatiebeoefenaars die hogerop willen. Inmiddels verschijnen de eerste recensies over de geactualiseerde versie. Elders op Managementboek.nl noemt Nico Jong het een ‘prachtig praktijkboek’, dat ‘feilloos de vingert legt op de zere plekken van het adviesvak’, ‘een puik handboek voor communicatieadviseurs’.
Karel A. Winkelaar is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij adviseert bestuurders en collega’s over de bijdrage van communicatie aan de doelen van de organisatie, helpt bij de (her)inrichting van communicatieafdelingen en springt in bij crisiscommunicatie. Hij is als docent en examinator verbonden aan opleidingsinstituut SRM en coacht communicatietalent. Hij is de auteur van De Communicatieadviseur.
Over Karel Winkelaar
Karel A. Winkelaar is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Hij adviseert bestuurders en collega’s over de bijdrage van communicatie aan de doelen van de organisatie, helpt bij de (her)inrichting van communicatieafdelingen en springt in bij crisiscommunicatie. Hij is als docent en examinator verbonden aan opleidingsinstituut SRM en coacht communicatietalent.