Dat is een heel gebruiksonvriendelijk programma, waar ik vreemd genoeg heel aardig mee uit voeten kon. Ik had er een speciaal mapje voor. Na mijn studie raakte dit mapje steeds voller. Vanaf 2004 tekende ik de modellen niet meer uit, maar maakte foto’s van flapovers, presentaties of zette ze direct in PowerPoint. Eind 2013 besloot ik een managementboek te maken van al die modellen. Op aanraden van collega’s, klanten en vakgenoten. Dit werd de eerste versie: Spiekbriefjes voor topmanagers. Ik kreeg veel positieve reacties. Heel vaak van managers, maar ook van adviseurs en zelfs studenten die het boek aanschaften voor hun studie bedrijfskunde! Een groter compliment kun je mij niet geven.
In dit boek vind je alle relevante managementmodellen die er nu toe doen
Sinds de vorige editie die in 2013 verscheen zijn er ontzettend veel nieuwe modellen in mijn digitale map bijgekomen. De wereld verandert snel. Continue verbeteren is niet meer weg te denken in organisaties van nu. Leiderschap heeft een geheel nieuwe betekenis gekregen en beweegt weg van de strenge baas moeten spelen naar aantrekkelijkere vormen van inspireren, uitdagen en koers weten te houden. Coaching is onderdeel geworden van samenwerken. Deze ontwikkelingen waren aanleiding voor een kritische herziening van alle modellen in mijn digitale map. En het resultaat is dit handzame spiekboekje. Met nieuwe hoofdstukken, andere modellen en tips om direct toe te passen! De spiekbriefjes zijn ingedeeld in de volgende onderwerpen:
- Coachen: Hoe ondersteun ik mijn medewerkers in hun werk en professionele leven?
- Communiceren: Hoe communiceer ik effectief met medewerkers?
- Continu verbeteren: Hoe kan ik continu mijn product of dienst verbeteren?
- Innoveren: Hoe realiseer ik innovatie en vernieuwing?
- Investeren: Hoe houd ik mijn huishoudboekje op orde?
- Koers bepalen: Hoe geef ik vorm aan de koers van mijn organisatie?
- Leidinggeven: Wat voor soort leider wil ik zijn?
- Leren: Hoe organiseer ik de ontwikkeling van mijn medewerkers?
- Managen: Hoe stuur ik mijn medewerkers aan in hun dagelijks werk?
- Samenwerken: Hoe werk ik effectief en plezierig samen?
- Veranderen: Hoe ga ik om met veranderingen?
Hoe spiek je het snelst?
Spiekbriefjes werken het best als je er niet te veel bij na hoeft te denken. Daarom heeft elke pagina exact dezelfde opbouw:
Model
Op de rechterpagina vind je steeds de visuele weergave van het model.
De belangrijkste boodschap
Elk model start met een korte introductie: wat is de kernboodschap en met welk doel zet je het model precies in?
Hoe pas je dit toe?
Hier vind je in essentie de aanpak om met het model aan de slag te gaan.
Waarom is dit model populair?
De modellen in dit boek zijn niet voor niets op de spiekbriefjes terechtgekomen. Ze zijn alle 99 actueel en populair, en hebben keer op keer hun waarde in de praktijk bewezen. Waarom dat zo is, lees je hier.
Handig om te weten
Hier lees je aanvullende informatie over de toepassing en werking. Ook vind je hier hulpvragen of andere nuttige weetjes.
Voor de uitblinkers
Hier vind je een korte specifieke verdieping van het model, of een interessant weetje over de grondlegger en bedenker.
Vooral niet gebruiken wanneer ...
Elk model heeft een gebruiksaanwijzing of bijsluiter. Deze vind je hier, zodat je weet wanneer het beslist niet handig is om het model in te zetten, of wat je beter kunt vermijden.
Bron
Dankzij de bronvermelding kun je nog eens wat uitgebreider op onderzoek uitgaan naar de herkomst van het model.
Dit boek is een pleidooi om meer na te denken en minder te moeten onthouden
Spiekboekje voor managers is ook bedoeld als aanmoediging om te blijven denken en minder te willen onthouden. Ik bezit zelf geen natuurlijke aanleg om managementmodellen uit mijn hoofd te leren. Sterker nog, het wil nog vaak gebeuren dat ik tijdens een werksessie met een team, of vlak voor een overleg in mijn eigen boek zit te bladeren om een model te checken. In het begin schaamde ik me hier nog weleens voor. Ik had een soort vreemde opvatting dat ik al die modellen uit mijn hoofd zou moeten kennen, net zoals sommige vakgenoten dat zo goed kunnen. Maar die schaamte ben ik nu helemaal voorbij. Ik beschouw deze modellen als een nuttige geheugensteun. Snel, praktisch, compleet en teruggebracht tot de essentie waar het om gaat. Mijn ervaring is dat je in negen van tien gevallen niet meer nodig hebt. Misschien komt dat omdat ik van mening ben dat het model ondergeschikt is aan het vraagstuk waar je aan werkt. Daar zit immers de energie, focus en urgentie. Een model is dan vooral een handig nieuw perspectief, een nieuwe bril die je even opzet om anders te kijken. Een andere ordening, een goeie vraag of een nieuw perspectief. Dat daagt uit of geeft een gevoel van overzicht en focus. En daarna? Vooral snel aan het werk gaan, dat doen wat nodig is in de praktijk. Want daar gaat het uiteindelijk om. Ik hoop dat je dit boek met plezier zult gebruiken en ik ben nieuwsgierig naar je eigen favoriete managementmodel!
Dr. Tjip de Jong is organisatieadviseur en onderzoeker. Hij bestudeert en adviseert mensen (in organisaties) die werk maken van verandering, leren en innovatie. Hij is de auteur van Verslaafd aan organiseren, Denken in organisaties en het Spiekboekje voor managers.
Op 19 maart 2019 spreekt Tjip de Jong op het seminar 'Veranderdynamiek - Veranderen als samenspel'.
Over Tjip de Jong
Onderwijs, organisatieontwikkeling, samenwerken, leren en innoveren.
Veeleisende optimist.
Publicist en podcast maker (www.tjipcast.nl).
Onderzoeker aan o.a. de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool KPZ.