Heb je vroeger op de middelbare school bij wiskunde ook het boek Getal en Ruimte gehad? En vond je het net zo moeilijk als ik? Uit betrouwbare bron weet ik dat het boek nog steeds gebruikt wordt. Maar inmiddels denk ik er heel anders over: het is één van de meest geniale boeken die er bestaat. Waarom?
Daarvoor neem ik je even mee naar de situatie nu bij mij thuis. Als je nu een jaar of 14 bent, en wiskunde krijgt, kan dat best lastig zijn. En als je dan iemand thuis hebt zitten die je wel wil helpen, dan is dat handig, ook al is het dan je moeder. Dus tja, bij ons ziet het er nu dikwijls zo uit: mijn zoon zit allang weer te gamen, terwijl ik over zijn wiskundeboek gebogen zit. En niet omdat ik zijn huiswerk zit te maken, maar omdat ik gefascineerd ben.
Getal en Ruimte heeft mij te pakken als een spannende thriller, zo één die je maar niet los laat. Stapje voor stapje neemt de methode mij mee. Ik maak sommetjes, ik zet denkstappen, kwartjes die nog nooit gevallen waren, vallen opeens, en nog iets: ik heb een nieuwe kant van mezelf ontdekt: ik vind wiskunde leuk, spannend en uitdagend.
OK, nu heb je me afgeschreven als complete nerd. Toch? Laten we het dan maar over iets anders hebben: namelijk over de inzichten in mijn boek ‘Persoonlijk leiderschap, voor de leider van nu.‘
Een jaar geleden had ik een gesprek met mijn leidinggevende. Zij vroeg me: ‘Wat gun je jezelf?’ Misschien kwam het door al die wiskunde die ik had zitten doen, maar ik verlangde naar een leuk, spannend en uitdagend project voor mezelf. En ik zag het heel helder voor me: een lange zomer vrij, en dan focussen op één ding: een boek over persoonlijk leiderschap.
Want persoonlijk leiderschap is eigenlijk net als Getal en Ruimte: Je ziet het pas als je het door hebt. Wanneer je inziet dat je sterke kanten hebt, maar ook belemmerende overtuigingen, en gedachten die met je op de loop kunnen gaan, wanneer je je eigen formule snapt, dan kan je stappen zetten in je persoonlijk leiderschap.
Wanneer je met enige mildheid naar al je gekke kanten kijkt, dan ontstaat er mentale ruimte om je niet te ergeren aan collega’s die totaal andere keuzes maken. Nee, dan ontstaat er nieuwsgierigheid, verwondering en misschien zelfs wat afgunst: wat zou jij nog van anderen kunnen leren?
Dit boek neemt je mee in die denkstappen. Met theorie, checklists en oefeningen. Maar ook met veel ervaringen en van leidinggevenden. Ik heb voor het boek 28 mensen geïnterviewd, en ik kreeg de meest bijzondere voorbeelden van sturing aan zichzelf én hun teamleden.
‘Ik zie veel collega’s die – zo voel ik het – een masker opdoen. Ze gedragen zich zoals de bank verwacht. Zoals ik thuis ben, zo ben ik ook op mijn werk. Ik hoop dat ik mensen uitnodig hun masker af te doen en zichzelf te zijn. Je hebt toch veel meer motivatie en energie als je niet iemand anders hoeft te zijn? Zo probeer ik leiding te geven. Ik nodig mensen uit zich uit te spreken, hun emoties te tonen bij mooie én pijnlijke dingen. Daarmee verrijken ze het team.’
Bernard Schermers, sectordirecteur Business services, ABN AMRO
Ik heb het boek geschreven voor al die mensen die ‘s avonds op de bank zitten te piekeren. Over hoe ze kwesties anders hadden kunnen aanpakken, hoe ze gedoe met collega’s hadden kunnen voorkomen. Je kunt leren van inzichten van anderen. Want – en dat inzicht staat niet in Getal en Ruimte – delen is namelijk wél vermenigvuldigen.
Charlotte Staats is programmaleider bij de Algemene Bestuursdienst. Zij leidt daar het Ambtelijk Professionaliteits Programma voor de topambtenaren van Nederland. Ze is de auteur van Persoonlijk leiderschap.
Over Charlotte Staats
Charlotte Staats ontwerpt en begeleidt leiderschapstrajecten voor beginnend leidinggevenden, ervaren managers en top ambtenaren bij de Rijksoverheid. Daarnaast heeft zij haar eigen trainingsbureau op het gebied van leiderschapsontwikkeling. In 2019 publiceerde zij Persoonlijk leiderschap, voor de leider van nu.
Charlotte Staats en Anja Hilgers publiceerden eerder het succesvolle boek De weg naar excellent leiderschap, genomineerd als Managementboek van het jaar 2017.