Of je nu actief bent als zzp'er, een hands-on-aanpakker bent binnen het MKB of bij een multinational werkt: van het allerprilste contact met een potentiële klant tot en met het laten floreren van een jarenlange zakenrelatie zorg jij ervoor dat je relevant bent en blijft. Daar gaat Extreem klantgericht gedrag je bij helpen. Het is een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Met oog voor de zakelijke doelen van jouw bedrijf en met een flinke dosis maatschappelijke impact. En precies daarover gaat mijn boek, met volop praktische tips en aansprekende voorbeelden ter inspiratie.
Extreem klantgericht is de nieuwe standaard voor toekomstgericht zakendoen, niks doen is geen optie. En het helpt je om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn!
Een optelsom van factoren
Het is iets waar elke sector mee te maken heeft: klanten die steeds hogere verwachtingen hebben, zich kritischer opstellen en een zeer rijke keuze uit aanbieders hebben. Voeg je alle behoeftes, kansen en mogelijkheden samen, dan kom je tot drie cruciale factoren die jou én het bedrijf waar je werkt onderscheidend maken:
- maatschappelijke impact
- commerciële slagkracht
- waardevolle klantrelaties
Extreem klantgericht gedrag is een optelsom van deze factoren. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mis je er eentje, dan ontbreekt de stevigheid om jezelf op de kaart te zetten en vol in de schijnwerpers te blijven staan. Voor je je onderdompelt in toekomstgericht zakendoen, passeren ze nu alvast in vogelvlucht de revue.
Deel 1 Maatschappelijke impact
Er is een stijgende lijn te zien als het gaat om aandacht voor mens, milieu en dierenwelzijn. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 70% van de Nederlanders verwacht dat bedrijven zich hiervoor inzetten. En dat is gewoon te integreren met de kernactiviteiten van jouw bedrijf. In dit deel lees je over de achtergronden en de kansen:
1. De Goede Weg-wijzer
2. Ecologische winst: zo ziet dat eruit
3. Sociale winst: zo ziet dat eruit
Deel 2: Commercieel omdenken
De relatie met klanten heeft een heel nieuwe dimensie gekregen en ze hebben vandaag de dag een krachtige stem in het verkoopproces. Omarm dat en maak klanten onderdeel van het verkoopproces, waarbij de klant het samen met jou voor het zeggen heeft. Dat is omdenken. In dit deel van het boek zie je hoe omdenken in de praktijk werkt:
4. De klant is aan zet
5. Wat heeft jouw klant te vertellen?
6. Klanten betrekken helpt je excelleren
Deel 3: Relatiegerichte vaardigheden
De focus verschuift van verkopen naar het helpen met kopen. Dat vraagt om een andere inzet van jouw commerciële - offline en online - vaardigheden. Je helpt de klant door gesprekken op een vernieuwde manier aan te pakken. In dit deel krijg je volop tips om jouw commerciële vaardigheden een upgrade te geven:
7. Commerciële alertheid
8. Opvallend online
9. Aangescherpte gesprekstechnieken
Deel 4: Fan zijn van jouw klanten
Blije klanten zijn heel waardevol en die wil je koesteren. Nu draaien we het om: jij wordt fan van jouw klanten. Want als jij ontzettend enthousiast bent over de mensen die met jou zaken doen, zet je automatisch een stap extra. In dit deel van het boek lees je hoe je met een klantgedreven instelling het verschil maakt:
10. Bied klanten de beste ervaring
11. Persoonlijk contact is helemaal van deze tijd
12. Ambassadeurs: klanten met labradorloyaliteit
Deel 5: Bedrijfsbrede klantfocus
Iedereen binnen een organisatie draagt bij aan de klantervaring: het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Want alleen als klantfocus in het hele DNA van een bedrijf zit geeft het vleugels voor succes. In dit deel van het boek lees je hoe jij invloed hebt op dit samenspel voor klantaandacht:
13. Klantgedreven leiders
14. Doe niet moeilijk, doe het samen
15. Zet jezelf op nummer 1
De epiloog geeft je in drie praktische stappen richting voor jouw route naar extreem klantgericht gedrag. Ik leerde ze toen ik Dr. Robert Cialdini interviewde over zijn wereldwijde bestsellers. De stappen helpen je met toekomstgericht zakendoen. En dat maakt je zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk voor klanten!
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht.
Op 16 september spreekt Danielle de Jonge samen met Jos Burgers op het avondseminar: Extreem klantgericht.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.