Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Werken met millennials - Leidinggeven aan een nieuwe generatie

Millennials zijn ambitieus, vindingrijk en innovatief. Ze willen graag met hun werk een bijdrage leveren aan de wereld. Ze passen zich snel aan en zijn flexibel. Ze blinken uit in netwerken en zien als geen ander de mogelijkheden van nieuwe technologie.

Thijs Launspach | 18 september 2019 | 3-4 minuten leestijd

Tegelijkertijd zijn millennials wanneer ze bij jou in het team of in het bedrijf komen vaak nog volop aan verandering onderhevig. De belangrijke beslissingen in het leven worden vooruitgeschoven: huwelijk, hypotheek, vaste baan en gezin komen steeds later in het leven voor. De identiteitsformatie - en daarmee het definitieve antwoord op de vraag: wie ben ik en wat wil ik? - is vaak pas halverwege de twintig of begin dertig compleet. Dit zorgt enerzijds voor wendbaarheid omdat nog veel open ligt, maar het kan ook zorgen voor onzekerheid of richtingloosheid. En het betekent dat jij er als hun leidinggevende ook in zekere zin mee te maken krijgt.

Van deze groep weten we dat ze bepaalde uitdagingen kent. Zo weten we uit de cijfers dat juist zij vatbaar zijn voor stress en burn-out. De werkdruk, gecombineerd met het feit dat ze soms benodigde vaardigheden nog niet onder de knie hebben, maakt dat ze zich nogal eens over de kop werken. Hun FOMO (fear of missing out) zorgt er soms voor dat hun leven overvol zit: met als gevolg een gebrek aan prioriteit en concentratie. Deze uitdagingen los je niet op met een zoethoudertje of met een aai over de bol. En als je het als werkgever niet uitstekend doet, zijn ze zo weer weg: hun flexibiliteit maakt dat ze er weinig moeite mee hebben om van baan te switchen als het gras elders groener is.

Dit alles maakt het Werken met millennials op zijn zachtst gezegd enerverend. In welke zin enerverend, dat hangt van jou als leider af: uitdagend en spannend als je het goed doet, maar behoorlijk frustrerend als het niet goed lukt. Door leiderschap te tonen kun je zorgen voor de omstandigheden waarin de millennial kan floreren en kun je zelfs een voorbeeld en een inspiratiebron zijn. Maar toon jij je een slechte leider dan leidt dit tot irritatie, vermoeiende gesprekken, een negatieve werksfeer en stress voor de millennial én voor jou. En dan ben je ze ook snel kwijt, aan een leuke andere baan of aan een burn-out.

Wat vraagt het werken met millennials van jou als leider? Best veel. Je moet je namelijk bekwamen in de balansoefening die het werken met millennials vaak is. Je dient te supporten, maar niet te bemoederen of dood te knuffelen. Te coachen, en dus niet de problemen op te lossen, want dat moet de hij of zij toch echt zelf doen. Het goede voorbeeld geven, pro-actief zijn en vertrouwen en veiligheid uitstralen. Uitdagen om een sprong te wagen. De praktische vaardigheden aanleren die hij of zij nodig heeft om het werk goed te kunnen doen. Erkenning geven voor de dingen die goed gaan, maar ook op een goede manier negatieve feedback geven. Verantwoordelijkheid uit handen geven en zelfsturing bevorderen. Met andere woorden: dat doe je niet door een "curlingmanager" te zijn (en alle moeilijkheden voor ze weg te bezemen), maar wel: een moderne, steunende leider.

Om het goed te doen moet je waarschijnlijk flink investeren: het legt beslag op je tijd en je energie. Hier staat tegenover dat je een bijdrage kunt leveren aan hoe deze jonge mensen in hun werk en in het leven staan. Je kunt bijdragen aan hun antifragiliteit en aan hoe ze verantwoordelijkheid nemen voor hun werk en leven. En op deze manier beïnvloedt je ook weer hoe zij in hun lange carrière anderen benaderen - mogelijkerwijs geven ze je wijsheid vervolgens tienvoudig door.

Dat is nog eens impact maken. En dat is wat echte leiders kunnen.

Over Thijs Launspach

Thijs Launspach (1988) is psycholoog, auteur en spreker. Hij schreef bestsellers als 'Fokking Druk' en 'Je bent al genoeg'. Thijs wordt gezien als de expert in Nederland op het gebied van millennials en burn-out. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden