OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
24 resultaten
preview
Marketing
23 januari 2018
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
Alle drie zijn ze er al. Robots die je tot op zekere hoogte kunnen verstaan en kunnen handelen, drones om medicijnen te bezorgen in verlaten gebieden, en auto’s die trajecten zonder chauffeur afleggen. Maar een massale doorbraak? Laten we het erop houden dat dát Marketing 5.0 wordt. Wat is er nu in ons vakgebied veranderd?
preview
Marketing
6 januari 2017
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
In Big Data Marketing, simpel – snel – succesvol combineert Paul Postma de wereldwijde impact van Big Data Marketing met de praktische alledaagse toepassingen voor organisaties. In zijn preview licht Postma een tipje van de sluier.
column
Marketing
2 december 2016
Paul Postma
3-5 minuten leestijd
Sturen op data is zo oud als mensen zelf: de sporen van een Gazelle wijzen je de weg waar je er een kunt verschalken voor het eten, en sterren wijzen je de weg op de wereldzeeën: allemaal data. De vakman leerde wat hij met welke data moest doen om te overleven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Paul Postma
De titel ‘Een opgeruimde geest’ geeft perfect het probleem aan dat het boek helpt oplossen: hoe schep je in vredesnaam orde in de onafzienbare informatie die ons bereikt? Als marketeer moet ik toegeven dat dit geen typisch marketingvraagstuk is, maar een algemeen menselijk probleem, dat met de overvloed aan data die het marketingvak kenmerkt daar wel goed bij past.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 maart 2015
Paul Postma
1-2 minuten leestijd
De titel ‘Een opgeruimde geest’ geeft perfect het probleem aan dat het boek helpt oplossen: hoe schep je in vredesnaam orde in de onafzienbare informatie die ons bereikt? Als marketeer moet ik toegeven dat dit geen typisch marketingvraagstuk is, maar een algemeen menselijk probleem, dat met de overvloed aan data die het marketingvak kenmerkt daar wel goed bij past.
column
Marketing
8 december 2014
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Ik ben gek op hypes. Niet omdat ik gek ben op de laatste trends, maar juist omdat een nieuwe hype oude tijden doet herleven. De tijden van het ware vakmanschap. Alleen gaat het soms wat ver. En worden stokoude onderwerpen in een nieuw jasje als volstrekt nieuw gepresenteerd. Voor mensen met een slecht geheugen? Misschien wel voor jongeren die nog alles moeten leren.
achtergrond
Algemeen management
4 december 2013
Paul Postma
11-15 minuten leestijd
De kern van neuromarketing ligt besloten in het feit dat de voorkeuren en emoties op basis waarvan we handelen - waaronder kopen en in het algemeen geld uitgeven - nadrukkelijk afwijken van wat we anderen en onszelf daarover vertellen. En ook van wat we in alle eerlijkheid zelf denken. We houden onszelf en anderen een andere werkelijkheid voor dan wat blijkt uit ons handelen.
column
Marketing
27 maart 2013
Paul Postma
4-6 minuten leestijd
Je hebt onderwerpen die jarenlang aan deskundigen zijn voorbehouden, en dan ineens populariseren. Net als producten die door de markt zakken. De kwaliteit neemt af naarmate de populariteit toeneemt. Neurologie is zo’n onderwerp, en in het bijzonder de toepassing op mijn vakgebied: neuromarketing. Ik word niet vrolijk van die populariteit.
interview
Algemeen management
9 juli 2012
Paul Postma
7-10 minuten leestijd
Onze verbazing over wat dieren allemaal kunnen, is geworteld in het misverstand dat de mens zo bijzonder is. Als je weet hoe dieren reageren, begrijp je mensen ook beter: medewerkers, managers, directeuren en klanten.
column
7 december 2011
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Fransen hebben de mooiste woorden voor de gekste dingen. Waar Fransen spreken over ‘une belle nature’, hebben Nederlanders het platweg over ‘boezem’. Dan gaat het toch ineens over heel wat anders.
column
30 september 2011
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Verkopen is een vak. Dat geldt voor verkopen via elk
medium, en zeker voor persoonlijke verkoop. Word je ermee geboren of kun je het
leren? Beide.
column
14 juli 2011
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Het is een afgezaagd thema, en het blijft actueel. Boekjes en onderzoeken over dit onderwerp zijn van alle tijden en ook bij artiesten is het populair: een slechte klantbehandeling.
column
21 april 2011
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
Een
van ergste dingen waar het Nederlandse volk onder lijdt is de – zogenoemde –
telefoonterreur. Hoe erg kan het leven zijn? Het is een favoriet onderwerp bij
verjaarspartijen om elkaar te overtreffen in ergernis, en om triomfantelijk te
vertellen hoe men de bellende oplichter een lesje heeft geleerd met een snedig
antwoord waar hij niet van terughad. Meestal is het gewoon een student die wat
probeert bij te verdienen. Belangrijk deel van de ergernis was dat ‘ze’ altijd
bellen voor het eten, tijdens het eten of na het eten. Dan kan ook moeilijk
anders, denk ik dan, maar dat argument telt niet.
column
3 april 2011
Paul Postma
3-5 minuten leestijd
Marketing
is als de evolutie. Permanent nieuwe ontwikkelingen, maar het oude wordt niet
per definitie vervangen. Nieuwe ontwikkelingen komen er gewoon bij; stapeling
heet dat.
column
2 december 2010
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
‘Welcome’, zei de man in het hokje. Ik was net in Damascus geland. In een sombere hal uit de jaren ’50 had ik gedwee mijn paspoort naar hem toegeschoven. ‘Wat zou hij bedoelen?’ Ik moet hem behoorlijk schaapachtig hebben aangekeken, want hij zei het nog maar eens: ‘Welcome sir, welcome to Syria.’
column
1 juni 2010
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
‘Wat is dit voor jam?’ ‘Nou, jouw favoriete bosbessenjam, maar het laatste restje. Dus geen vruchtjes.’ Ik neem nog een hap en nu proef ik het duidelijk: bosbessen. Omdat ik de jam door de afwijkende substantie eerst niet herkende, wist ik ook niet wat ik moest proeven. Maar nu ik het weet, is er geen aarzeling mogelijk: het laatste restje van mijn favoriete jam. Ik proef het duidelijk. Héérlijk!
column
Algemeen management
1 februari 2010
Paul Postma
4-5 minuten leestijd
Het stond op nu.nl, in een stuk over een onderzoek naar neppijnstillers. ‘Dure placebo’s werken beter dan goedkope.’ Een treffender omschrijving van de werking van het brein in zes woorden kan ik niet bedenken. Hier staat alles wat je als manager over het brein moet weten. Daarom heb ik het voorin mijn Breinboek voor Managers gezet, als motto over wat je moet weten van denken en gedrag.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 januari 2010
Paul Postma
2-3 minuten leestijd
Zelden bespreek ik boeken. Maar over dit boek ben ik zo enthousiast, dat ik het aanbood voor ik de consequenties ervan inzag. Een spontane reactie van mijn brein, voortvloeiend uit enthousiasme. 'Hoe wij beslissen' gaat over - u raadt het al - hoe wij beslissen. In die zin doet het wat denken aan mijn eigen 'Breinboek voor managers'.
column
Algemeen management
11 januari 2010
Paul Postma
2-4 minuten leestijd
Twee merknamen op één kussen, daar ligt de duivel tussen! Zou je denken, maar dat is dus niet zo. Integendeel zelfs.
column
Algemeen management
10 augustus 2009
Paul Postma
2-3 minuten leestijd
Ooit een voorstel tussen de stukken voor je managementvergadering gekregen dat er zó logisch uitzag dat je het er bij eerste oogopslag al mee eens was? Pas op! Dat zijn de gevaarlijkste voorstellen. Wat voor de hand ligt, houdt het menselijk brein maar al te gemakkelijk voor waar. En als je brein zich die 'waarheid' heeft eigen gemaakt, kan het van alles verzinnen om daar argumenten bij te vinden. Ook als er niets van klopt. Geloof je het niet? Kijk dan even naar onderstaande bewering.