OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Marketing
Hier vindt u artikelen rond boeken over marketing en commercie. Van seo en contentmarketing tot branding en storytelling. Alles voor marketingprofessionals en -managers.
1.687 resultaten
recensie
Marketing
27 maart 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-4 minuten leestijd
‘Full System Marketing’ biedt een systematische benadering van B2B-marketing. Geen hype, geen snelle growth hacks, maar een solide gids voor marketeers die hun strategie willen bouwen als een goed geoliede machine. Van demand generation tot sales intelligence: alles moet samenwerken. Maar… levert het boek ook echt wat het belooft? Dat lees je hier.
recensie
Marketing
24 maart 2025
Manfred van Gurchom
1-2 minuten leestijd
Hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie écht impact maakt met duurzaamheid? In The Ripple Effect laat Joke Claessen zien hoe storytelling helpt om een breed publiek te inspireren en activeren. Manfred van Gurchom las het en vond het een inspirerend boek vol praktische inzichten.
preview
Marketing
6 maart 2025
Carole Lamarque
1-2 minuten leestijd
Influencers zijn relevanter dan ooit. Wekelijks verschijnen ze in kranten en vaak domineren ze sociale media. Toch merk ik dat de impact van influencer marketing voor veel ondernemers nog steeds een blinde vlek blijft. Daarom heb ik Influencers, geschreven: om ondernemers te helpen begrijpen hoe ze influencers strategisch kunnen inzetten, zowel in B2C als in B2B.
Interview
Marketing
3 maart 2025
Bas Hakker
4-6 minuten leestijd
Rob de Groot schreef ‘Iedereen praat erover’ dat draait om mond-tot-mondreclame. Geen typisch marketingboek vol funnels, klantreizen en ander jargon, maar praktische adviezen voor MKB-bedrijven om klanten te werven en te behouden. We spraken hem over zijn motivatie, visie op marketing en de kracht van bestaande klanten.
preview
Marketing
14 februari 2025
Stijn van Boxtel
2-3 minuten leestijd
Elke dag krijgen we kansen om klanten, patiënten, studenten en collega’s te verrassen en te verbinden. Maar veel organisaties zijn zo druk met processen, kaders en afspraken dat ze die kansen niet meer opmerken. Ze vinden zichzelf heel klantgericht, daar zijn die processen en afspraken immers op gericht. En met die klantgerichtheid onderscheiden ze zich ook, denken ze. Maar is dat ook zo?
recensie
Marketing
11 februari 2025
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Hoe schrijf je een goed marketingplan? En hoe neem je anderen mee in jouw plannen? Paul Blok en Ment Kuiper laten zien hoe in ‘De kunst van een overtuigend marketingplan - Bouwstenen voor de marketingpraktijk’.
boekenlijst
Algemeen management
4 februari 2025
Managementboek Redactie
De jury heeft zich gebogen over de boeken, met deze Longlist van 52 titels als resultaat. 52 boeken die allemaal kans maken Managementboek van het Jaar 2025 te worden. Lees hieronder per boek waarom deze volgens de jury op de Longlist thuishoort.
Interview
Marketing
29 januari 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Jordi Bron, eigenaar van marketingbureau Red Panda Works, geeft in ‘Full System Marketing’ een frisse kijk op Business-to-Business-marketing. Het boek neemt een beetje afstand van de klassieke marketingtechnieken en legt de nadruk op vertrouwen. ‘Het draait niet om clicks of conversies, maar om het bouwen van relaties,’ aldus Bron.
recensie
IT-management / ICT
29 januari 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-4 minuten leestijd
We zitten in een tijdperk waarin marketing niet meer draait om de vraag of je AI moet gebruiken, maar hoe je het effectief inzet. Patrick Petersens ‘Effectieve AI-prompts voor een marketingstrategie die werkt’ speelt daar goed op in. Maar, is dit boek werkelijk de gamechanger die het belooft te zijn?
recensie
Marketing
9 januari 2025
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
Hoe aan nieuwe klanten te komen? De beste methode is te zorgen voor mond-tot-mondreclame. En ja, dat vraagt om meer dan alleen erg goed je werk doen. Rob de Groot legt het uit in zijn boek ‘Iedereen praat erover’.
recensie
Marketing
6 januari 2025
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Met zo’n titel wek je meteen mijn nieuwsgierigheid. Want als er wat hapert in een klantrelatie is het heel verstandig om dat aan te pakken en vervolgens alsnog jarenlang met elkaar verder te gaan. Alleen is dat niet specifiek waar ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ van Harald Pol zich op richt.
boekenlijst
Algemeen management
24 december 2024
Managementboek Redactie
Het is het einde van het jaar, tijd om lijstjes te delen, tijd om verkoopcijfers voor zich te laten spreken. Dit zijn de 25 bestverkochte managementboeken van 2024! De boeken die iedereen gelezen heeft en die je niet mag missen. Van leiderschap tot psychologie. Van personeelsmanagement tot projectmanagement.
recensie
Marketing
23 december 2024
Louis Thorig
4-5 minuten leestijd
Nog steeds is er in veel bedrijven geen optimale samenwerking tussen marketing en sales. Inmiddels is B2B marketing behoorlijk veranderd en vergt een geheel nieuwe aanpak met een heel scala aan nieuwe marketinggereedschappen, communicatiemiddelen en communicatiekanalen. Jordi Bron gaat daar uitgebreid op in in ‘Full System Marketing’.
Interview
Marketing
20 december 2024
Bas Hakker
4-5 minuten leestijd
Harald Pol promoveerde in 2017 op zijn proefschrift Mastering Meaningful Customer Connections. ‘Relatietherapie voor klantliefhebbers’ is de populaire, toegankelijke versie van het proefschrift, waarin hij uitlegt hoe bedrijven hun klantrelaties kunnen verdiepen. Een gesprek met Pol over hoe deze ‘relatietherapie’ voor bedrijven niet alleen leidt tot loyale klanten, maar ook bijdraagt aan een duurzamere samenleving.
recensie
Marketing
19 december 2024
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Duurzame ambities: steeds meer bedrijven hebben ze. En wanneer je die ambities hebt omgezet in nieuwe diensten of producten, dan is het wel zo handig om ze ijzersterk in de markt te zetten. Daar komt ‘Duurzame verleiding’ om de hoek kijken. Marjolijn Meynen en Ed Stibbe leggen je in een vlot leesbaar en praktisch boek uit wat er nodig is om je marketing op orde te hebben.
Interview
Marketing
16 december 2024
Bas Hakker
6-8 minuten leestijd
Rogier Heijning, co-founder van Friends & Foes en WasteBoards, schreef met ‘Maak van je merk een Hero Brand’ een boek over hoe je kunt bouwen aan legendarische merken met een missie. Deze merken kenmerken zich door een uitdaging - een strijd - die zorgt voor een voortdurende stroom aan verhalen. Grote voorbeelden zijn Nike, Patagonia en Tesla.
recensie
Marketing
10 december 2024
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Hoe positioneer je je merk? Wat is je verhaal? Rogier Heijning schreef het lijvige boek ‘Maak van je merk een Hero Brand’ en neemt ons stap voor stap mee in het schrijven van ons merkverhaal. Leerzaam en praktisch.
preview
Marketing
3 december 2024
Rob de Groot
2-3 minuten leestijd
De beste marketing voelt niet als marketing aldus Tom Fishburne (the marketoonist) en daar sluit ik me van harte bij aan. In een tijd waarin marketing vooral draait om meetbare resultaten, campagnes en digitale tools, vergeten we vaak de oudste en krachtigste vorm van marketing: mond-tot-mondreclame.
nieuws
Marketing
15 november 2024
Karin de Zwaan
2-3 minuten leestijd
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar 'Do Tell', geschreven door een viertal auteurs; Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar de Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.
preview
Marketing
15 november 2024
Rogier Heijning
3-4 minuten leestijd
Iedereen groeit op met verhalen over helden – verhalen van moed, strijd, en overwinning. Mij fascineerden die verhalen altijd. Ze gaan over hoe helden vechten, struikelen, en uiteindelijk hun vijanden overwinnen. Maar wanneer je naar bedrijven kijkt, lijkt het alsof ze vergeten zijn wat een verhaal echt krachtig maakt. Waarom het zo inspirerend is om zelf een held te zijn.