OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Ondernemen
Hier vindt u artikelen rond boeken over ondernemen en ondernemerschap. Van businessplan tot ondernemersbiografie. Alles voor starters, mkb, scale ups en zzp'ers.
454 resultaten
recensie
Marketing
23 mei 2023
Teun van Aken
2-3 minuten leestijd
Je kent ze wel, opdrachtgevers die maar niet scherp krijgen in wat ze willen, of telkens meer vragen dan was afgesproken, of afspraken niet nakomen en facturen niet betalen. Hoe ga je daarmee om, hoe kom je er vanaf? Daarover gaat ‘Nee zeggen loont’ van Jennifer Delano. Zodat je je tijd kunt inzetten voor klanten met wie het prettig samenwerken is en je niet 80% van je tijd besteedt aan 20% van je klanten.
preview
Ondernemen
17 mei 2023
Marius Appelman
3-4 minuten leestijd
Het is voor veel mensen herkenbaar. Het leven is een tredmolen, je draait je rondjes. Je gaat naar school, je gaat naar je werk. Maar is dit wat je ziel van je verlangt? Dat vroeg ik me af nadat ik 7,5 jaar was opgedreven door mijn Amerikaanse werkgever, in een performancesysteem dat steeds maar niet tot grootse prestaties van het bedrijf leidde.
recensie
Financieel management
8 mei 2023
Wieger Waardenburg
2-3 minuten leestijd
Om te beginnen: wat is Turbowinst van Sander Klos een mooi boek. In letterlijke zin een opvallende verschijning, een sjieke witte hardcover omslag en zwart-op-snede. Dat zie je niet vaak! Ook de binnenkant is gelukkig meer dan de moeite waard.
recensie
Marketing
8 mei 2023
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
1-2 minuten leestijd
Voor veel ondernemers en salesprofessionals is het ongetwijfeld herkenbaar: Klanten die meer kosten dan ze opleveren. Of die nooit tevreden zijn. Klanten die altijd iets te zeuren hebben en waar jij eigenlijk helemaal niet blij van wordt. Jennifer Delano schreef er een boek over. Met een duidelijke boodschap: ‘Nee zeggen loont’.
Interview
Marketing
2 mei 2023
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Met haar eerste managementboek Nee zeggen loont stond Jennifer Delano meteen twee weken op de eerste plaats in de Managementboek Top-100. De pr-consultant is al jaren gefascineerd door de vraag waarom ondernemers werken voor klanten die ze eigenlijk niet willen hebben. ‘Met dit soort klanten verdoe je de tijd die je eigenlijk nodig hebt om je droomklant te vinden.’
preview
Ondernemen
1 mei 2023
Smits
3-4 minuten leestijd
Start-ups hebben één ding gemeen: ze falen meestal. Hoe mooi zou het zijn als je kunt voorspellen welke start-ups succesvol worden en welke niet. Want waarom groeit de ene start-up uit tot een miljardenbedrijf terwijl de andere mislukt? Dat is de kernvraag aldus Geert-Jan Smits, auteur van ‘De start-up scorecard’. In zijn preview vertelt hij erover.
recensie
Marketing
24 april 2023
Fred Rutgers
1-2 minuten leestijd
Jij hebt ze vast ook wel, klanten waar je eigenlijk helemaal niet blij mee bent. Vooral als je zzp-er in de hoek van coaching en kennisoverdracht bent, en daardoor vaak langer en intensiever moet samenwerken met opdrachtgevers.
recensie
Ondernemen
18 april 2023
Hans de Witte-van Mierle
3-5 minuten leestijd
Traditionele, harde verkoop geeft vaak een score voor de verkoper, maar een kater voor de klant. ‘Waardegedreven verkopen - Verhoog je omzet met de SPORT-methodiek’ van Bart van den Belt biedt een oplossing: relatie.
Interview
Ondernemen
7 april 2023
Peter Spijker
10-14 minuten leestijd
Succesvolle bedrijven gaan door vier fasen van groei, stelt Wendy van Ierschot in ‘Scale-Ups & Downs’. Elke fase is anders, gaat gepaard met groeipijn en vraagt een andere aanpak. Ze constateert dat zo lang het bedrijf aan de ondernemer hangt het niet echt kan doorgroeien. Een goede scale-updynamiek ontstaat door sterk leiderschap te combineren met de kunst van het overdragen en loslaten.
recensie
Ondernemen
31 maart 2023
Priscilla Rolvers
2-3 minuten leestijd
‘Ik werkte helemaal niet zoveel’, zei een mede-ondernemer pas tegen me, na haar besluit om weer werknemer te worden omdat ze zo moe was geworden van het ondernemen. Toen ik doorvroeg over de ‘weinige uren’, bleek dat alleen te gaan over de operationele uren. Daarnaast zijn de meeste ondernemers ook nog bezig met marketing, strategie, boekhouden en talloze zaken meer.
preview
Algemeen management
30 maart 2023
Deanne de Vries
3-4 minuten leestijd
Groei. Iedereen is ernaar op zoek. Je begint in de ‘gemakkelijke’ of ‘natuurlijke’ markten zoals Europa, dan misschien het Verenigd Koninkrijk of zelfs de Verenigde Staten. Maar Afrika? In ‘Africa: Open for Business’ betoogt Deanne de Vries op basis van 30 jaar ervaring dat Afrika… Open for Business is. En hoe je die markt kunt benaderen. Ze vertelt erover in haar preview.
recensie
Algemeen management
30 maart 2023
Frank van Kuijck
1-2 minuten leestijd
De verkoop of aankoop van een onderneming is iets dat meestal maar een keer in een ‘ondernemersleven’ voorkomt. Waar moet je als ondernemer rekening mee houden bij deze strategische en ultieme beslissing? Welke processtappen zijn er te onderkennen en welke aandachtspunten zijn er?
recensie
Ondernemen
29 maart 2023
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
De door Wendy van Ierschot briljant bedachte titel ‘Scale-ups & downs’ en komisch cover ontworpen door Gerrit de Jager kan een breed lezerspubliek aantrekken. Voordat je het boek opengeslagen hebt ben je al nieuwsgierig, en aan het glimlachen. Kennis overbrengen met humor is in mijn ogen de beste weg. En dat doen Wendy van Ierschot en Gerrit de Jager.
Interview
Financieel management
22 maart 2023
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Negentig procent van de ondernemers groeit niet, terwijl omzet, winst en groei voor het oprapen liggen, betoogt Sander Klos in ‘Turbowinst’. Vijf macro- en 45 microstrategieën zijn voldoende voor elke ondernemer om exponentieel te groeien. Een verhaal over simultaan en snelschaken, Messi versus totaalvoetbal, het bakken van appeltaart als metafoor voor systematisch groeien en de hefboom van marketing die groter is dan de hefboom van sales.
preview
Ondernemen
22 maart 2023
5-6 minuten leestijd
Als startende ondernemer kun je bijna niet meer om Design Thinking of Lean start-up heen. Maar hoe pak je dit aan? Waar moet je beginnen en hoe kun je snelheid maken? Daarover gaat ‘Van idee naar startup’. De auteurs herzagen het boek, en ze vertellen erover in deze preview.
Interview
Ondernemen
1 maart 2023
Fidessa van Rietschoten
6-8 minuten leestijd
‘Niet lullen, maar poetsen’. Voor Heidi Los en Marcella Bos is het bekende kost. Ze komen uit ondernemersgezinnen en in gesprek met andere vrouwen zagen ze veel overeenkomsten met andere ondernemersdochters. Verbazing werd gevolgd door een feest van herkenning: ‘daar heb je er weer één’. Hoe opgroeien in een ondernemersgezin je vormt was de hoofdvraag die ze aan meer dan 100 ondernemersdochters stelden. Met ‘De kracht van ondernemersdochters’ willen ze hen in de schijnwerpers zetten.
recensie
Ondernemen
20 februari 2023
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
‘YOLOpreneur - Hoe je positief overbodig maken als ondernemer’, zal ongetwijfeld een aantal ondernemers op het verkeerde been zetten en voor gefronste wenkbrauwen zorgen. In ieder geval betrapte ik mijzelf hierop. YOLOpreneur! Wat voor een stroming is dat nu weer? En jezelf als ondernemer positief overbodig maken?
Interview
Ondernemen
17 februari 2023
Peter Spijker
10-14 minuten leestijd
Behalve naar winst en rendement streven medemenselijke ondernemingen ook naar andere groei. Ze bieden medewerkers ruimte om verantwoordelijkheid te nemen, hebben oog voor hun behoeften en belangen en wegen die af in de besluitvorming. In ‘Anders Groeien’ laten Harry Hummels en Erik Hilgers zien hoe bedrijven invulling geven aan medemenselijk ondernemen.
recensie
Ondernemen
1 februari 2023
Ineke Peters
4-5 minuten leestijd
De kracht van ondernemersdochters is een uitgebreide, degelijke en interessante persoonlijke zoektocht naar wat opgroeien in een ondernemersgezin je brengt. In het boek blijkt dat deze vrouwen precies die combinatie van eigenschappen bezitten waaraan almaar meer behoefte is in bedrijven en organisaties.
boekenlijst
Algemeen management
31 januari 2023
Managementboek Redactie
In 2023 wordt voor de 21ste keer het Managementboek van het Jaar gekozen. Sinds augustus bekijkt en leest de jury de oogst van 2022. Op zoek naar de boeken met inhoud: geen sterke, maar goede verhalen. Geen fabeltjes, geen mythes. Maar een theorie die de praktijk recht doet. Goed verwoord en aantrekkelijk vormgegeven.