OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
35 resultaten
recensie
Algemeen management
28 februari 2018
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Een organisatie weer op de rails krijgen dan wel van koers te laten veranderen, is altijd uitdagend. De meeste managers die een nieuwe wind door hun bedrijf proberen te laten waaien, slagen er niet in de strategische doelen te realiseren die ze voor zichzelf hadden bepaald. En dat is, gezien de hoeveelheid beschikbare hulpmiddelen in de vorm van boeken en consultants, wonderlijk te noemen.
recensie
Algemeen management
7 mei 2013
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
In Het recht op een baas bindt Ward Grootens de strijd aan met het type leidinggevende dat hij de zoek-het-maar-uit-manager noemt, ook bekend als de one hour manager, vernoemd naar hét jaarlijkse contactmomentje met zijn werknemers, het functioneringsgesprek van hooguit een uurtje.
recensie
Organisatiekunde
5 maart 2013
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Weinigen zullen weten dat de term ‘het nieuwe werken’ al stamt uit het begin van de jaren ‘90. Erik Veldhoen was een van de eersten die direct de consequenties van het toen nog aandoenlijk prille digitale tijdperk doorzag en de consequenties ervan in 1995 boekstaafde in zijn boek ‘Kantoren bestaan niet meer’ waarin het nieuwe werken al ruimschoots aan bod kwam.
recensie
Verandermanagement
19 december 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
De opmars van de sociale- en neurowetenschappen gaat ook aan het managementgilde niet ongemerkt voorbij. In het voetspoor van Dick Swaab, Daniel Kahnemann en hun vele populair-wetenschappelijk opererende collega’s verschijnen er de nodige boeken over gedragsverandering en interventies op de werkvloer. Gedraag je! van Gerald Morssinkhof is hier een exponent van, en een goede ook!
recensie
Personeelsmanagement
24 juli 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Regeren is vooruitzien, zo wil het spreekwoord. Ook in het zakenleven zijn er voldoende situaties te bedenken waarin dit gezegde opgeld doet. Zo is het werven van het juiste personeel bij uitstek een activiteit waarbij het loont om over een vooruitziende blik, over een visie te beschikken. Hoewel dit in HR-kringen als bekend mag worden verondersteld, wordt er lang niet altijd overeenkomstig gehandeld, constateert HRM-specialiste Hanneke Moonen in haar HOE-boek voor strategische personeelsplanning.
recensie
Marketing
14 juni 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Klaas Weima heeft met Verdiende aandacht een opvallend veelzijdig boek afgeleverd. Zijn ‘handboek voor sociale merkcommunicatie en -activatie’, zoals de ondertitel luidt, is een combinatie van theorie en praktijk, omzoomd met interviews, cases, opdrachten en hier en daar een flowchart.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 mei 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Wie meer wil weten over het effectief inzetten van social media kan zo langzamerhand kiezen uit een waar woud aan titels. Natuurlijk vertonen deze boeken onderling de nodige overlap, en valt het aanbod grofweg in twee categorieën op te splitsen: de theoretische boeken die feitelijk gaan over personal branding, tot uitdrukking gebracht middels het fenomeen social media. Hiernaast staan de praktische titels, die de software zelf ontleden en analyseren ten behoeve van de eindgebruiker.
recensie
Leiderschap
27 maart 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
De zaken- en managementwereld is er een van afkortingen. ROI, SMART, MAGIE… Wie ooit een managementboek ter hand heeft genomen, zal met een of meerdere, al dan niet geforceerd gezochte acroniemen kennis hebben gemaakt. Arjan Eleveld voegt aan de reeds lange lijst de kekke afkorting FIT toe: Focus, Involvement en Trust. Volgens Eleveld zijn dat de drie pijlers van een succesvolle organisatie. Een organisatie moet net als het individu fit zijn om tot grootse prestaties te komen.
recensie
Internet en social media
14 maart 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Adjiedj Bakas’ recente en uitvoerige verkenning van de IT-wereld heeft geresulteerd in zijn nieuwe boek Het einde van de privacy. De boodschap die in het bonte, kleurrijk uitgegeven werk besloten ligt, is er niet direct een om vrolijk van te worden, zo veel maakt de titel wel duidelijk.
recensie
Leiderschap
13 februari 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Menno Molendijk verwijst met de titel van zijn boek Leiderschap op een A4’tje niet zozeer naar het veelgebruikte papierformaat als wel naar de vier A’s die volgens hem vereist zijn voor goed leiderschap: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken en Afrekenen. In die volgorde!
recensie
Organisatiekunde
2 december 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Ook wie niet beschikt over een zakenknobbel dan wel een handelsgeest, zal inmiddels beseffen dat het zakenlandschap en de daarmee samenhangende mondiale verhoudingen ingrijpend en in hoog tempo veranderen. De Nederlandse ondernemer die meent dat deze ontwikkelingen nauwelijks van invloed zullen zijn op zijn bedrijf, doet er goed aan zich te laten wakker schudden door het boek Ster-ondernemingen, met als ondertitel ‘Vijf groeistrategieën in een veranderend businesslandschap’ geschreven door Hans Bakker en Michiel Boersma.
recensie
Leiderschap
1 december 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Peter Senge zei het al in zijn beroemde boek The Fifth Discipline: de krijgsmacht is de enige organisatie die erop is ingesteld te leren en voortdurend op veranderingen in te spelen. Bedrijfskundige en actief reserveofficier Rob Evers kwam tot dezelfde conclusie, en schreef een boek waarin hij de lessen uit de krijgsmacht loslaat op de burgerwerkvloer: Teams door het vuur.
recensie
Marketing
4 november 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
‘Eigenlijk is marketing voor vrouwen helemaal niet zo moeilijk. Het is net gewone marketing. Maar dan met échte aandacht’. Dit citaat is te lezen op pagina 86 van het boek Mag het ietsje minder roze?, geschreven door Marianne van Leeuwen, Suzanne van der Erf en Yvonne de Meij-van Streefkerk. Het is de kernzin van een bont uitgegeven en met veel praktijkvoorbeelden gelardeerd pleidooi voor vrouwenmarketing.
recensie
Algemeen management
5 april 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Een van de eerste dingen die opvalt aan het boek Eerste hulp bij Samenwerken, behalve dat het een bijzonder fraai verzorgde uitgave betreft, is dat het zelf het resultaat is van noeste en eendrachtige samenwerking. Onder aanvoering van Robin Bremekamp hebben vijftien (oud-)adviseurs van Twynstra Gudde (TG) veertig modellen samengebracht die in de meest uiteenlopende situaties waarin samenwerking vereist is, erbij kunnen worden gepakt.
recensie
Leiderschap
31 maart 2011
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
In De natuurlijke leider ontvouwen auteurs Mark van Vugt en Anjana Ahuja naar eigen zeggen niet minder dan een ‘gloednieuwe leiderschapstheorie’. Of dat is gelukt, is aan de lezer. Maar dit boek is in elk geval een uitstekend geschreven, heldere uiteenzetting voor iedereen die iets te weten wil komen over de achtergronden, evolutie of ontwikkeling, en werking van leiderschap.
recensie
Marketing
8 december 2010
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Er zullen in het bedrijfsleven weinig marketeers rondlopen die niet het gevoel hebben ‘iets met sociale media’ te moeten, voorzover ze daarmee nog geen begin hebben gemaakt. Voor hen komt het boek Social marketing strategie. Van experiment naar succes als geroepen.
recensie
Psychologie
24 november 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
Hoewel de titel wellicht anders doet vermoeden, heeft het boekje Spoken bestaan van Suzanne Unck niets van doen met paranormale verschijnselen. ‘Een spook in dit boek is een metafoor voor je (voormalige) beschermingsmechanisme dat je angst aanjaagt en je meesleurt naar een plek waar je niet hoort: opgesloten in jezelf’, aldus de schrijfster in het openingshoofdstuk.
recensie
Leiderschap
23 oktober 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
In ‘Coaching zonder grenzen’ vatten Jack de Waard en Bart Godding een onderwerp bij de horens waar veel managers en/of directies naar hun mening nog altijd moeizaam mee omgaan. We hebben het over onderlinge fricties, wederzijds onbegrip en andere problemen die worden veroorzaakt door cultuurverschillen op de werkvloer. ‘Problemen met allochtone medewerkers leiden bij veel leidinggevenden tot een pijnlijke cultuurkramp’, schrijven de auteurs in hun inleiding.
recensie
Reclame en verkoop
23 augustus 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
In De 49 Gevaarlijkste Verkoopmythen. Hoe je ze kunt herkennen en voorkomen trekt Michel Hoetmer ten strijde tegen de fabeltjes en bakerpraatjes uit de verkoopwereld. Zijn vijand, als we de metafoor nog even aanhouden, is hardnekkig, want onzichtbaar. Uit het boek komt naar voren dat veel in verkoopland gaat omdat het nu eenmaal zo gaat.
recensie
Marketing
30 juli 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
Business blunders, met als ondertitel ‘Meer dan 100 management missers & marketing mislukkingen’ is de prikkelende titel van het boek dat Frans Reichardt samen met Ed en Thijs van Eunen schreef. De gedachte achter dit boek is dat doorgaans alleen over succesverhalen wordt gesproken, terwijl men ook - of juist - van fouten kan leren.