OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
12 resultaten
recensie
Projectmanagement
31 augustus 2017
Jeroen Medema
2-4 minuten leestijd
‘Vind je het lastig om de essenties van je programma kort en krachtig neer te zetten?’ ‘Is je opdrachtgever al bij de derde pagina van je programmaplan afgehaakt vanwege de hoeveelheid tekst?’ ‘Heb je behoefte aan een attractieve manier om je programma samen met anderen vorm te geven?’
recensie
Algemeen management
2 februari 2017
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Verhalen, verhalen, verhalen. Dat is waar Carmine Gallo; communicatiecoach, spreker en columnist, goed in is. En dat bewijst hij in De Kracht van Storytelling.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 december 2015
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Zoals miljoenen mensen voor mij, heb ik eerder het boek Excellent onderhandelen (Getting to Yes) gelezen. Dit boek dat het Mutual Gains gedachtegoed als een van de eerste voor het brede publiek bekend maakte, geldt tegenwoordig nog steeds als de standaard voor onderhandelingen. Met recht een klassieker.
recensie
Psychologie
8 september 2015
Jeroen Medema
Keuzestress. Een bekend fenomeen onder mijn generatiegenoten en voor mij. Niet voor niets wordt dit ook wel het dertigers-dilemma genoemd. En waar het in wetenschappelijke termen vaak gaat over de grotere dingen uit het leven, zit keuzestress ook in de kleine dingen. Bij het kopen van mayonaise, bij het uitzoeken van een vakantie, of bij het verdiepen in psychologische modellen.
recensie
Marketing
1 juli 2015
Jeroen Medema
'De wet van Snuf' was in 2014 een van de bestsellers bij Managementboek . Gedurende dit jaar heb ik meermaals op het punt gestaan om dit boek te bestellen, maar liet ik me telkens weer verleiden door andere boeken. Ik merkte dat hetgeen mij het meest tegenhield toch de titel was. ‘De wet van snuf’, met een golden retriever op de voorkant, doet wat kinderlijker aan dan dat ik gewend ben van het doorsnee managementboek. Maar ‘De wet van Snuf’ van Jos Burgers is geen doorsnee managementboek.
recensie
Verandermanagement
1 april 2015
Jeroen Medema
Eens in de zoveel tijd kom je een onderwerp tegen waar je meteen door bent gegrepen. Een waar je absoluut meer van wilt weten en het liefst zo snel mogelijk. En zo veel mogelijk. Dit is voor mij serious gaming. Gegrepen door het onderwerp ben ik gelijk gaan zoeken naar manieren om zo snel mogelijk meer te weten te komen. Al snel kwam ik bij het boek ‘Serious Gaming – leren door te ervaren’. Een paar luttele uren na ontvangst is het boek uit en maak ik de stand op.
recensie
Strategisch management
27 januari 2015
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Sun Tzu, wie kent hem niet? Het verhaal gaat dat meester Sun in het jaar 400 voor Christus een sollicitatiebrief schreef aan de koning van Wu. Dit was het werk dat hedendaags bekend is als ‘De kunst van het oorlogvoeren’. Elk boek dat al zo lang meegaat, is een klassieker.
recensie
Psychologie
19 augustus 2014
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Overreden en verleiden. Als (junior) adviseur is dit een van de meest belangrijke thema’s in het werkveld. Hoe overtuig ik mijn opdrachtgever van mijn visie/advies? Hoe zorg ik ervoor dat ik werknemers ‘mee’ krijg in dit project? Op welke manieren word ik zelf beïnvloed? Allemaal vragen die regelmatig terugkomen tijdens intervisie bijeenkomsten of bij het bespreken van opdrachten met leidinggevenden of collega’s. Dus besloot ik mij wat meer te verdiepen in de wereld van het overreden en verleiden.
recensie
Psychologie
4 april 2014
Jeroen Medema
2-3 minuten leestijd
Een boek met de titel ‘Deze beslissing verandert je leven’ schept hoge verwachtingen. Als typische generatie Y-er, geplaagd door een overvloed aan keuzes en levend in een wereld waarin alles mogelijk lijkt, hoopte ik op een boek dat mij zou helpen met deze keuzestress. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen.
recensie
Psychologie
6 februari 2014
Jeroen Medema
1-2 minuten leestijd
De kracht van ‘Helpen met impact’ zit hem in de toegankelijkheid. Zoals Edgar Schein zelf stelt, is het boek geschreven in een stijl die eerder te omschrijven is als een essay, dan als een academische studie.
recensie
Internet en social media
19 februari 2013
Jeroen Medema
'Wij moeten iets met social media.' De eerste zin in de inleiding van 'Social media op het werk' van Jeanet Bathoorn. Deze situatie komt helaas maar al te vaak voor. Bedrijven horen links en rechts over de successen en het enorme potentieel dat verschillende social media met zich meebrengen. Dat willen zij ook. Dus moeten ze iets met social media. Vervolgens beschrijft Bathoorn dat er wordt besloten om een stagiair in te huren die dit klusje wel even gaat klaren. Hoewel dit natuurlijk het schoolvoorbeeld is van hoe het niet moet, kom ik als organisatieadviseur deze situatie ook tegen. Het is mede daarom dat ik zeer geïnteresseerd was in dit boek over social media op het werk.
recensie
Algemeen management
18 oktober 2012
Jeroen Medema
'We onderhandelen steeds vaker, maar dat gaat niet iedereen makkelijk af. Onderhandelen is een van de moeilijkste vaardigheden.' Dit is een van de eerste zinnen in het boek van George van Houtem, die meteen weergeeft waarom eigenlijk iedereen zich in de wereld van het onderhandelen zou moeten verdiepen. Zelf kwam ik voor het eerst bewust in aanraking met het vak onderhandelen tijdens mijn studie. Daar leerde ik al dat wij eigenlijk continu bezig zijn met onderhandelen. Of het nu is tijdens het afsluiten van een lening bij de bank, of over arbeidsvoorwaarden bij je nieuwe baan, of over wie vandaag thuis weer de afwas doet, we zijn er altijd mee bezig. Toch zijn er maar weinig mensen die hier echt bewust mee omgaan. En daar zit de grote kracht van 'De dirty tricks van het onderhandelen'.