En het moet gezegd: in hun 28-jarige carrière hebben deze Fransen een indrukwekkende tracklist samengesteld. Een single uit hun album Discovery uit 2001 springt er voor mij wat uit. 'Harder, Better, Faster, Stronger' is zowel een amusant als een symbolisch nummer. In de animé videoclip zien we 4 virtuele karakters die door een machine getransformeerd worden. Ondertussen dreunt het mantra: Work it harder, make it better - Do it faster, makes us stronger - More than ever, hour after hour - Work is never over ...
De dansbare versie van het jezuïtische 'plus est en vous', zeg maar. Alles is haalbaar, zolang je 'r maar hard genoeg voor werkt. Helemaal passend in dat Milleniummomentum, waarin bovenal werd geïnvesteerd in de harde kant van het economisch leven. In producten, innovatie en ontwikkeling. In technologie en globalisering. In sales. In de vooruitgang! De zachte kant, zoals customer services of employee engagement, dat bleef beperkt tot een noodzakelijke kost. Het was een dik decennium voor Steven Van Belleghem zijn 'Conversation manager' publiceerde en zijn kruistocht voor klantgerichtheid startte.
Wat een verschil met vandaag. Waarin de relaties met klanten, medewerkers en partners volop erkend worden in hun waarde. Althans in ons denken. In ons doen moeten en blijven we investeren in producten: de verwachtingen van de markt zijn immers ongezien hoog, het is een wedrace in features en de copycats zijn sneller dan ooit. In onze dagdagelijkse handel en wandel moeten en blijven we investeren in operaties, globale e-commerce spelers legden de lat op een ongeziene hoogte: same-day delivery, infinite return policies, responsive discount, ... you name it.
En zo evolueren we verder naar een nieuw momentum waarin producten en operaties, door de korte doorlooptijden en hoge verwachtingen, de kosten worden en net die kwalitatieve relaties de duurzame investering zijn. It's time to flip the funnel. Het is dan ook maar logisch dat het gedaan is met die Harder, Better, Faster, Stronger. Toch?
Ik durf het te denken. Want naast de kommer en kwel dat het voorbije pandemiejaar ons bracht - deed het ons ook onze relaties herontdekken. Nòg meer naar waarde schatten. Nogal vanzelfsprekend door het gemis aan collega's, vrienden en familie om ons heen. Maar ook de connectie tussen merken en hun publiek kregen nieuwe dimensies: van helpende merken die mondmaskers naaien, over populaire merken die social distancing wèl duidelijk maken tot empathische merken die ons een hart onder de riem steken. Merken die hun klanten en medewerkers centraal zetten, voorbij het product of dienst dat ze in de etalage hebben staan. Merken die met beide voeten in onze samenleving staan, en er volop in investeren. En dan kan je enkele met hoop en goesting naar morgen kijken.
Maar sowieso zullen we ‘r Daft Punk moeten missen.
Tom Van den Bergh is ceo en mede-eigenaar van RCA, een van de grotere onafhankelijke communicatiebureaus in België. Als strateeg tekent, schrijft en denkt hij er merken en plannen uit. In 2020 schreef hij Beyond Brands, een boek over de toekomst van merken en merken in onze toekomst. Vanuit het sterke geloof dat deze merken ons leven makkelijker en mooier moeten, kunnen en zullen maken. Het boek werd genomineerd voor PIM Marketingliteratuurprijs 2020, BAM Marketingbook of the Year 2020 én Managementboek van het Jaar 2021.