Niet omdat je diegene niet gelooft, maar omdat het nuttig is om argwanend en kritisch te zijn. Negen van de tien keer krijg je namelijk niet het echte probleem te horen! Mensen benoemen slechts de symptomen.
Om de oorzaak te ontdekken, moet je dus de diepte in. Je observeert de plek waar het probleem zich voordoet. Daar ga je de dialoog aan met je medewerker. ‘Welke deur is het? Oh, deze, ik zie het. Is dit de enige deur? Is het altijd zo? Wanneer wel en wanneer niet? Oh, er zijn méér deuren die niet goed sluiten, begrijp ik. Welke deuren zijn dat?’ Kortom, als een soort Sherlock Holmes duik je in het probleem, en kom je stapje voor stapje dichterbij de oplossing. In dit geval kunnen dat duidelijkere afspraken zijn met de onderhoudsmonteur.
Het lijkt misschien geneuzel, maar in de details zit vaak de winst. Als je kritisch en aandachtig luistert, dóórvraagt over situaties op de werkvloer en jezelf blijft openstellen voor suggesties, krijg je vaak de meest verrassende antwoorden. Je zult vanzelf merken: hoe meer vragen je stelt, hoe vaker je problemen kunt oplossen vóór ze zich voordoen. En uit eigen ervaring kan ik zeggen: dat geeft direct voldoening en positieve energie.
Door dr. Kjeld Aij, directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum en gepromoveerd op de rol van leiderschapsgedrag bij een succesvolle en duurzame toepassing van lean principes in ziekenhuizen. Als auteur van het boek Wie vraagt wordt beter! treedt Kjeld graag op als spreker en workshopleider.
Over Kjeld Aij
dr. Kjeld Harald Aij, MBA is zowel verpleegkundige als bedrijfskundige en heeft ruim twintig jaar ervaring in de gezondheidszorg. Sinds 2020 bekleedt hij een directiefunctie bij Erasmus MC. Verder verzorgt hij trainingen over leiderschap, verandermanagement en lean denken en werken. Onlangs verscheen zijn boek Ter observatie - Grip op de zorg in 44 praktijkverhalen.