Profiteer je van deze ontwikkelingen? Of zie je op termijn de houdbaarheid van het businessmodel in gevaar komen? Kortom: hoe toekomstbestendig is jouw businessmodel eigenlijk?
Hoe speel ik als bedrijf in op alle ontwikkelingen? Een vraag die dagelijks mijn bureau passeert. En hoe de aandacht te verdelen tussen lopende en nieuwe business? Een begrijpelijke vraag maar wel een die beantwoord moet worden. Want niet innoveren betekent vroeg of laat de ondergang voor je bedrijf. Hoe een andere manier van businessplanning ruimte creëert om in te spelen op de dynamiek in de markt, was het onderwerp van mijn vorige column. Deze column betoogt waarom een toekomst bestendig bedrijf zowel aandacht moet hebben voor executie als voor innovatie.
De houdbaarheidsdatum van businessmodellen wordt korter en korter. Kon je honderd jaar geleden decennia lang uit de voeten met een eenmaal werkend businessmodel, vandaag de dag zien we door veranderende klantbehoeften en nieuwe technologie dat bestaande businessmodellen steeds sneller worden ingehaald door nieuwe modellen. Dat betekent voor een bedrijf dat ook op de lange termijn succesvol wil blijven, er moet worden onderzocht hoe er in de toekomst waarde gecreëerd kan worden.
Bovenstaande boom geeft weer hoe een gezond bedrijf blijft bloeien. Rechts bovenin bevindt zich het huidige businessmodel. Daar waar het bedrijf vandaag waarde creëert en/of geld verdient. Met het korter worden van de houdbaarheidsdatum van business modellen, zal op termijn het huidige businessmodel aan waarde inboeten en doorzakken naar rechts onderin. Daarom dient er aan de linkerkant van de boom gezocht te worden naar toekomstige manieren van waardecreatie. Maar hoe doe je dat, naast het runnen van je bestaande business?
Allereerst is het goed te beseffen dat de executie van bestaande business en het zoeken naar nieuwe manieren van waardecreatie totaal andere competenties vergen. De executie van bestaande business gaat over het nakomen van de afspraken die je met klanten hebt gemaakt. Leveren wat je hebt beloofd. Binnen de kosten, tijdslijnen en kwaliteitsstandaarden die daarbij horen. Daarin wil je geen risico's nemen en efficiënt en secuur werken.
Nieuwe businessmodellen vinden, gaat over zoeken. Experimenteren, snel leren, op basis van de inzichten direct aanpassingen doen en daarmee onderscheidend worden ten opzichte van andere (nieuwe) aanbieders. Dit vraagt nieuwsgierigheid, risico en flexibiliteit. Zorg dat de doelen en targets zo zijn ingericht dat zowel executie als onderzoeken worden beloond. Stuur er op dat beide competenties gewaardeerd en ontwikkeld zijn.
Een tweede randvoorwaarde is je huidige businessmodel niet uit het oog te verliezen en deze te blijven optimaliseren. Hierdoor creëer je tijd en budget om te investeren in de linker kant van de boom: het zoeken. Bovendien zijn er binnen je huidige business allerlei inzichten te vinden over waar toekomstige waarde gecreëerd kan worden.
Tot slot: innovatie vraagt om een andere mindset. Eentje die gericht is op het ontdekken van dat wat je nog niet wist dat je dat niet wist. Denken in opties. Accepteren dat er veel variabelen zijn die niet in te schatten zijn. Variabelen die talloze kansen creëren voor nieuwe vormen van waardecreatie. Het klinkt allemaal heel logisch maar toch... Is jouw organisatie zo georganiseerd dat je al deze kansen echt weet te verzilveren?