Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Cor Molenaar

‘Wie het internet negeert, is ten dode opgeschreven’

De winkelier anno nu kan het internet niet meer negeren. Want dan is hij ten dode opgeschreven. Maar hoe pak je zo’n webstrategie aan als winkelier? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?

Paul Groothengel | 29 september 2011 | 2-3 minuten leestijd

Winkeliers hebben het moeilijker dan ooit, wat zijn de grootste bedreigingen?
Veel winkeliers zijn ouder dan vijftig jaar. Ze hebben veel moeite met het nieuwe koopgedrag waarbij de consument steeds meer koopt via internet. Klanten weten, door uitgebreid rond te surfen op internet, vaak meer van het aanbod dan de winkelier zelf. No-nonsense producten, zoals levensmiddelen en huishoudelijke artikelen, worden nog steeds lokaal gekocht, emotieproducten worden in een opwelling erbij gekocht. Maar bewuste aankopen vinden steeds meer via internet plaats. En dus neemt de verkoop van producten als boeken, muziek en kleding via fysieke winkels af. De grote webwinkels groeien ondertussen steeds meer uit tot totaalaanbieders, waardoor ze meer op fysieke winkels gaan lijken. Daarbij komt ook nog dat fabrikanten steeds vaker hun producten via eigen websites verkopen.

En dus is de klassieke winkelier een uitstervend ras?
Zeker. Hij kan internet niet meer negeren, want dan is hij ten dode opgeschreven. We gaan naar een webbased society, internet wordt de basis van ons leven. Maar internet is een rationeel medium. De persoonlijke beleving, de emotie, advies en gezelligheid, die kun je met name in de winkel vinden. Daar liggen voor de winkelier dus kansen. Verras je klant, overtref zijn verwachtingen, en denk na over waarom klanten nog bij jou in de winkel komen. Dat is in praktijk niet alleen omdat je goede producten verkoopt, maar ook omdat klanten je aardig vinden of omdat je in allerlei lokale netwerken zit en klanten jou de business gunnen.

Wat is jouw verwachting van het percentage online verkoop?
De voor winkeliers meest positieve voorspellingen laten zien dat de verkopen in nonfoodretail in het jaar 2020 nog steeds voor tweederde via de winkel gaan. Voor een aantal internetgevoelige branches ligt dat anders: in voeding gaat 70% van alle verkoop in 2020 via het web, in elektronica 50%, in mode 60% en in reizen zelfs 90%. Je ziet dan ook dat juist in deze branches de klassieke winkeliers het nu het moeilijkste hebben.

Als je als winkelier een website begint, moet die dan ondersteunen, en mensen naar je winkel lokken, of moet die vooral keiharde verkoop genereren?
Je moet ten minste internet gebruiken om je klanten te informeren en met hen te kunnen communiceren. De klant zit ’s avonds thuis en maakt dan, gezeten achter zijn laptop, zijn keuze. Kan hij jou als winkelier dan niet vinden, dan kun je het vergeten, dan zie je die klant niet meer terug. Je moet minimaal een webpagina hebben, met openingstijden, adressen, en de mogelijkheid om mail te beantwoorden. Daarnaast biedt internet uiteraard volop kansen om je producten via deze weg te verkopen.

Over Paul Groothengel

Paul Groothengel is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden