Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De oplossingen van moeder natuur

Een auto gemodelleerd naar een vis? Verf met de structuur van een lotusblad? Tapijttegels als de bodem in het bos? Janine Benyus leert bedrijven anders naar de natuur kijken. En daarmee geld te verdienen.

Pierre de Winter | 2 maart 2009 | 3-4 minuten leestijd

Van oorsprong is ze bioloog en schrijver. Ze verwonderde zich altijd al over de ingenieuze manieren waarop planten en dieren zich weten aan te passen aan klimaatomstandigheden en hun habitat. Woestijnhagedissen die de morgendauw van hun eigen lichaam drinken, of het procedé waarmee bladeren zonlicht omzetten in energie (fotosynthese).

In 1990 leidde die belangstelling bij Janine Benyus (1958) tot een nieuwe gedachte: ‘Wat kunnen wij mensen leren van al deze uit miljoenen jaren evolutie voortkomende oplossingen en hoe kunnen we ze zodanig imiteren dat ze voor ons bruikbaar worden?’ Ze besloot haar volgende boek over dat onderwerp te schrijven en ging op onderzoek naar mensen en laboratoria die al met vergelijkbare vragen bezig waren. Dat onderzoek mondde zeven jaar later uit in ‘Biomimicry: Innovation inspired by nature’. Het boek sloeg aan. "Een half jaar later begonnen bedrijven contact met me op te nemen. In eerste instantie Nike en tapijtfabrikant Interface. En die vroegen of ze hun designers langs mochten sturen."

Voor ze het wist werd Benyus als consultant geraadpleegd en besefte ze dat ze ‘in business’ was. "Ik ben koortsachtig op zoek gegaan naar andere biologen die met het bedrijfsleven wilden werken en zo is Biomimicry Guild ontstaan." Ondertussen geniet ze wereldwijde erkenning (Fortune noemde haar onlangs nog ‘One of the ten new gurus you should know’. En Time gaf haar in 2007 de titel ‘International Hero of the Environment’) en heeft de firma klanten als GE, Boeing en Herman Miller in de boeken staan en een aantal zeer winstgevende projecten afgerond.

Benyus: "Voor Interface (omzet $1,3 miljard) bijvoorbeeld, hebben we het probleem aangepakt dat wanneer je een tapijttegel vervangt, die altijd afsteekt tegen de rest van de vloer." Door een tapijtvloer te vergelijken met de met bladeren bedekte bodem in het bos, kwamen ze op het idee een willekeurig patroon te creëren met meerdere kleuren, waardoor vervanging van een tegel niet opvalt. Daarbij werd een recyclingproces opgezet waarmee de productie van de tapijttegels bijna volledig duurzaam en milieuvriendelijk werd. "Het heeft geresulteerd in een nieuwe productlijn die nu veertig procent van Interface’s omzet genereert."

Ander voorbeeld: het Lotus-effect. Lotusbladeren zien er altijd schoon uit. Dat komt omdat ze een bolle structuur hebben die maakt dat modder, stof en andere zaken er bij een regenbui afvallen. Gebaseerd op dat principe heeft het Duitse bedrijf Sto AG met behulp van nanotechnologie een verf ontwikkeld die hetzelfde bewerkstelligt. Bij gebruik aan de buitenkant van gebouwen zorgt dat voor een flinke besparing op schoonmaakkosten. Daarnaast zijn bedrijven hetzelfde principe gaan toepassen op glas, tegels, plastic (naar verluidt is GE daarmee bezig) en zelfs stoffen voor (be)kleding.

En om bij onze oosterburen te blijven: Mercedes Benz ontwikkelde in 2005 een auto gebaseerd op de stroomlijnprincipes van een ‘unusual suspect’: de tropische koffervis. De 4-persoons auto - de Bionic - bleek een CW-waarde te halen van 0,19, en dat is 0,06 minder dan de Honda Insight, de meest gestroomlijnde personenauto op de weg (in de VS), maar wel een tweezitter. Bijgevolg verbruikt de Bionic uitgerust met een 140 pk-dieselmotor gemiddeld 4,3 liter per 100 kilometer. In die klasse is dat ongekend. Mercedes brengt de auto niet in productie, maar gebruikt hem wel om de aerodynamica van zijn kleinere modellen te verbeteren.

In Nederland - Benyus sprak 5 februari jongstleden in het Materia Inspiration Centre voor duurzame materialen in Enter, Twente - is de interesse voor biomimicry nog minimaal. Er is het bedrijf SolarBotanic dat met behulp van kunstmatige bladeren zon en wind wil omzetten in energie. Maar verder blijft het vooralsnog angstaanjagend stil.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden