In het recent verschenen The New Age of Innovation (Driving Cocreation Value through Global Networks) van C.K.Prahalad en M.S.Krishnan staat co-creatie centraal als concept voor het hebben van een succesvolle businesstoekomst. Geen groei zonder co-creatie. Voor het concept zal deze publicatie grote gevolgen hebben. Prahalad is een zeer gerespecteerde businessgoeroe die zijn concepten zeer goed theoretisch onderbouwd, en na publicatie door optredens en artikelen zijn publiek blijft voeden. 'Core competences' en 'Strategic intent' zijn daarom thema's die inmiddels zijn opgenomen in de basisbagage van elke moderne manager. Als co-creatie daar ook bij gaat behoren, zal er iets wezenlijks gaan veranderen in de benadering van klant en product. Marketing & productontwikkeling zullen echt op zijn kop gaan!
Co-creatie is een concept dat in IT & Internet al jaren tot de gewoonste zaak van de wereld hoort. Denk aan web 2.0, open source, of sociale netwerken. Zonder communities geen Hyves en Facebook, zonder mashups geen toegevoegde entertainment waarde op Youtube. De auteurs voegen daar een strategisch en innovatie-organisatorisch perspectief aan toe. Zij richten zich met name op bedrijven die vanuit een oude 'productbenadering' co-creatie moeten gaan toepassen. En daar zal de boodschap - innovatieve bedrijven moeten leren samen te werken met klanten om unieke producten te maken - van dit boek de grootste impact hebben.
Lees ook de bij het boek behorende weblog.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.