‘Wie van jullie kent de Google glasses? In Amerika zijn ze al te koop!’ Enthousiast vertelt Menno Lanting hoe ze werken; met een voice commando krijg je een soort layer over de werkelijkheid heen. Ook voor events als deze zouden ze hun nut bewijzen door LinkedIn-profielen te tonen van de andere deelnemers.
Wet van More
Lanting benadrukt hoe snel de ontwikkelingen gaan: toen hij zijn administratiemappen uit 2000 doorkeek, gingen opvallend veel bijeenkomsten van grote organisaties over de prangende vraag: wel of geen website? ‘Elke keer zien we dezelfde beweging: we kijken eerst wat het wordt.’ Maar de Wet van More maakt duidelijk dat deze houding steeds gevaarlijker wordt: de rekenkracht van computerchips verdubbelt elk jaar en de kosten halveren net zo hard. ‘Binnenkort zijn machines dus slimmer dan organisaties.’
Community
Net als machines moeten organisaties daarom óók hun krachten bundelen; van mensen binnen en buiten het bedrijf. Daarbij kunnen we techniek gebruiken. Hoe je ICT slim inzet, hebben veel bedrijven nog niet in de gaten, maar enkele nieuwkomers zijn inspirerende voorbeelden. De fuel band van Nike, Tripadvisor, het klantenplatform van Samsung. ‘Bijna elke organisatie heeft te maken met een community. Hoe ondersteun je die en hoe zorg je voor meer activiteit?’ Het grootste bezwaar is dat je je professionaliteit uit handen geeft, vervolgt Lanting. ‘Je kunt niet meer terug als je zo’n stap maakt en het zal je organisatie veranderen.’ Slechts een paar bedrijven hebben het lef en springen er uit.
Rechtstreeks met de CEO
Ook de communicatie met organisaties verloopt vlotter. Via LinkedIn en Twitter kun je makkelijk mensen bereiken. Lanting vertelt dat hij voor zijn boeken vaak rechtstreeks de CEO benadert. Soms werd hij dan door een secretaresse gebeld: die had de vragen nog niet ontvangen. ‘Oh, maar het gesprek heeft vorige week al plaatsgevonden!’ Met een beschaamde CEO op de achtergrond die zich niet aan de formele structuur hield… Hoe maken we de omslag naar een slimme manier van werken – met gebruik van techniek? Soms door te stoppen met een oude techniek, soms door bewust een nieuw communicatiesysteem te zoeken.
Nog een mooi voorbeeld passeert de revue: tijdens ‘de domme dingen week’ kan iedere medewerker van Deloitte Australië intern spuien welke domme dingen de directie gedaan heeft. De directie neemt actief deel aan de gesprekken, met als gevolg dat besluiten soms dezelfde dag nog uitgevoerd worden.
Philips’ collectieve intelligentie
Dan is het tijd voor een voorbeeld dichter bij huis. Dennis Agusi vertelt hoe Philips een wereldwijd communicatieplatform heeft. Hij startte in 2010 met Connect Us om gebruik te maken van de collectieve intelligentie van de organisatie. Op dit platform vinden allerlei discussies plaats tussen medewerkers in verschillende functies, van verschillende afdelingen en uit verschillende landen. Zo praat ook de CEO regelmatig mee. Agusi legt uit dat een paar regels hebben geleid tot het succes van het platform: het is gefocused op relaties tussen mensen en er geldt ‘power to the people’: er is weinig controle en er is ook plaats voor een groep kattenliefhebbers en mensen die op de fiets naar hun werk gaan. Die laatste community vormde overigens een uitstekende testgroep voor fietsverlichting…
Lanting rondt af met de conclusie dat er veel beweging van onderen komt, maar dat zeker ook steun van boven nodig is. De CEO die vindt ‘dat er gewerkt moet worden’ en daarom sociale media afsluit, krijgt ongelijk.