Sommige mensen hebben dat lef zichtbaar bij zich, tonen het aan de wereld en heel soms redden ze er zelfs anderen mee. HELDEN. Helden zijn mensen die met de talenten die zij hebben het beste uit zichzelf kunnen halen. We kennen er allemaal wel een paar. Fictieve helden zoals Batman en Robin Hood, beroemde helden zoals Nelson Mandela, dierbare helden zoals je eigen vader. Maar jezelf als held benoemen is iets anders, toch?
‘Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek staan vermeld,’ aldus Otto Weiss. Waarom zouden we de held in onszelf willen bovenhalen? Omdat organisaties schreeuwen om vernieuwing, lijntjes korter worden en samenwerkingsverbanden – al dan niet uit noodzaak geboren – de trend zijn. Traditionele zekerheden als life time employment bestaan al lang niet meer. Als je mee wilt in deze snel veranderende omgeving, zul je daar wel iets voor moeten doen. Nieuwe zekerheid vind je in jezelf. Door te weten wat jouw unieke talent is en hoe jij dat tot toegevoegde waarde maakt voor anderen.
Maak de held in je wakker
Als iedereen een held in zich heeft, kan die ook aangesproken worden is de gedachte achter het seminar New Heroes. Je ‘Beste Zelf’ centraal; een combinatie tussen werk en talent waarbij jij optimaal tot je recht komt. Een seminar met een aaneenschakeling van peptalks en energiegevende sessies, plenair en in kleine groepen met auteurs van recente managementboeken en trainers van de Baak. Niet alleen luisteren, maar ook werken aan antwoorden op vragen over toekomst, talent en werk. Onmogelijk om alles samen te vatten in één blog, maar hier volgt de rode draad.
Arko van Brakel vertelt bevlogen hoe je ondernemen tot levenshouding kunt maken binnen en buiten je werk de beste versie van jezelf kunt worden. Denk niet alleen aan succes in termen van veel geld verdienen. Succesvol zijn kan ook zonder dat geld de drijfveer is. Doelen stellen en het lef hebben om datgene te doen waar je warm van wordt. Waarvoor je letterlijk in de fik staat. Je dromen realiseren. Een manier om erachter te komen waar die liggen, is om de dingen van je leven punten te geven van de 100 die je ter beschikking hebt. Dan geef je bijvoorbeeld 45 punten aan je gezin, 30 aan je werk, 10 aan uit eten gaan. En kijk dan of je agenda overeenkomt met deze puntentoekenning. Kijk nog eens naar de richting die je leven heeft; ben je echt bezig met datgene dat je zoveel punten gaf? Word wakker en heb het lef om uit je comfortzone te treden! Droombanen worden vaker gecreëerd dan gevonden, maar dat vereist veel zelfkennis. Dus een hulpmiddel om je toekomstplan te schetsen is meer dan welkom.
Schets je toekomstplan, het Business Model You
Camilla van den Boom laat de deelnemers vervolgens op verrassende wijze de vertaalslag van hun eigen levensverhaal maken door middel van ‘de reis van de held’. Waar consultants een businessmodel gebruiken voor organisatieverbetering, gebruiken ze datzelfde model nu voor hun toekomstplan. Een schets waardoor je duidelijker formuleert wat je al wist, maar ook ontdekt waar je nog vragen hebt.
De roadmap bevat negen punten rondom klant, propositie en waardetoevoeging. De drie belangrijkste vragen die jouw DNA bepalen zijn ‘wie ben je, wat kun je en wat doe je het liefst?’ Daarmee vorm je de werkelijkheid opnieuw, vind je je carrière opnieuw uit op een manier waar jij het meeste baat bij hebt. En wat is mooier dan dat dit past op één A4’tje!
Succesvol zijn en excelleren
Dan komt de belangrijkste vraag: waar ga ik naartoe en bovenal: hoe kom ik in actie? Wacht nog even met gewoon te gaan doen waar je energie van krijgt. Want als niemand daarop zit te wachten, blijft het een hobby. De kracht zit in de overlap van de cirkel van talent en die van passie. Met je talent verdien je op dit moment je brood. Je bent ergens goed in, maar of je het echt leuk vindt is de vraag die je jezelf moet durven stellen. Wat je leuk vindt doe je met passie, je volgt je hart. In de overlap van talent en passie zit succes. Voeg er een derde cirkel van behoefte aan toe. Geeft iemand waarde aan datgene wat jij doet? Dan zit in de overlap van die drie cirkels je kernbestemming, jouw richtinggevende doel. En ja, stel dat doel maar groots en ambitieus dan kan je het ook niet missen!
Excelleren
De kernboodschap van New Heroes is dat je beter kunt excelleren in waar je al goed in bent, dan van je verbeterpunten een voldoende proberen te maken. De huidige tijdgeest is die van delen, samenwerking en cocreatie. Dus waarom ploeteren om beter te worden in iets waar anderen hun talent hebben zitten? Koop dat in, outsource het, ga samenwerken. Focus op waar je heen wilt en niet waar je niet heen wilt. Want je kent toch ook dat gezegde ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’?
Nu dan, aan de slag! Volg je passie, valideer je businessmodel en werk als een ontwerper; constant vernieuwend. Maak van jouw 8 een 9,5 in plaats van jouw 6 een 8! Word een nieuwe held, word je ‘Beste Zelf’.
Tekst: ZiPconomy/Joke Twigt
Plenaire sprekers:
Arko van Brakel is serial entrepreneur. Vanaf zijn 25e richtte hij diverse bedrijven en schreef twee boeken. Sinds kort is hij directeur van de Baak www.debaak.nl.
Camilla van den Boom is oprichter en COO van Business Models Inc.. Zij helpt (inter)nationale organisaties met het verbeteren van hun business model en het bedenken van strategieën voor succesvolle marktbewerking.
Mystery guest Ilco van der Linde is de held van velen als sociaal ondernemer en campaigner. Bekend van het Bevrijdingsfestival, Dance4life. Zijn recente project is www.masterpeace.org
Workshop sprekers:
Jan Jaap Lukas – Je bent wie je wordt,
Jessica van Wingerden – Passie, Energie, Prestatie,
Mieke Bouma – De held in je eigen verhaal,
Rick van Asperen – Egostrippen: de kick van je eigen ik,
David de Kock – 365 dagen succesvol,
Joep Schrijvers – Maak er wat van!,
Ernesto Spruyt & Jolanda van der Veen – Zakelijk succes met zingeving,
Gijs Hilterman – Cash is King,
Eelke Pol – HRM: erkennen, begrijpen, doen,
Wim de Vries – De moed van organisaties om zichzelf te zijn,
Joep Choy – Wees jezelf door de bril van een ander.
Ook een boekevent bijwonen?
Voor meer informatie over de boekevents van Managementboek: www.boekevents.nl