Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Naar een wereld van digiphrenia en fractalnoia

De Amerikaan Douglas Rushkoff (Life Inc. en Program or be Programmed) is een van de meest interessante (en in het Nederlands nog onvertaalde) nieuwe mediadenkers van het moment. Hij schrijft sinds begin jaren negentig over het internet, muntte de term social currency en viral media en voorspelde al in 1997 het barsten van de dotcom-zeepbel.

Jeroen Ansink | 24 februari 2014 | 1-2 minuten leestijd

In zijn nieuwe boek Present Shock, dat deze maand in de Verenigde Staten is verschenen, laat Rushkoff zijn licht schijnen op een wereld waarin alles in het nu plaatsvindt. De titel is een referentie aan het boek Future Shock uit 1970, waarin de Amerikaanse futuroloog Alvin Toffler filosofeert over een wereld waarin de dingen zo snel veranderen dat mensen ze niet meer kunnen bijbenen.

Die toekomst is inmiddels aangebroken, en in deze nieuwe onvoorspelbare wereld worstelen we volgens Rushkoff met vijf ziektebeelden.

1) Narrative collapse: het verlies van het lineaire verhaal, dat vervangen wordt door een spel zonder eind en zonder doel. Dat leidt aan de ene kant tot het ongedurige van de Tea Party en aan de andere kant het eindeloze hier en nu denken van de Occupy-beweging.

2) Digiphrenia, een door technologie aangezwengelde toestand waarbij we er verschillende identiteiten op nahouden en op meer dan een plaats tegelijk zijn.

3) Overwinding, waarbij we langdurige evenementen in steeds kleinere tijdspannes proberen te persen, zoals het streven van Amerikaanse winkeliers om op Black Friday in één dag de winst van een heel jaar te genereren.

4) Fractalnoia, waarin we de gebeurtenissen in onze wereld volledig proberen te duiden in de tegenwoordige tijd, wat dikwijls leidt tot samenzweringstheorieën. En

5) Apocalypto, de neiging om doemscenario’s te voorspellen, wat vaak leidt tot een drang om terug te gaan naar simpeler tijden.

(Lees hier een interview dat we hadden met Rushkoff naar aanleiding van Life Inc.)

Over Jeroen Ansink

Jeroen Ansink is journalist in New York. Hij schrijft en schreef onder meer voor HP/De Tijd, Elsevier Weekly Magazine en Fortune.com. Voor Managementboek schrijft hij interviews. Ansink voltooide een vrij doctoraal in de Letteren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en behaalde het certificaat Business Journalism aan de Wharton Business School aan de Universiteit van Pennsylvania.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden