Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Visueel aan uw toekomst bouwen

Visuele tools zijn ‘hot’. Logisch, want ons brein is goed ingericht om met afbeeldingen om te gaan. We kunnen er beter verbanden mee leggen dan met woordjes. In het domein van persoonlijkheidsontwikkeling vragen twee boeken nadrukkelijk om aandacht: Ja en nee en Business Model You .

Bertrand Weegenaar | 23 september 2014 | 2-3 minuten leestijd

Beide boeken geven een serie stappen die u kunt doorlopen om een goed (of beter) inzicht te krijgen in uzelf, uw huidige situatie en waar u naar toe wilt. Een groot manco in zelfhulp en persoonlijk ontwikkelboeken is het omzetten van beeld naar actie. Beide genoemde boeken hebben hier zo hun eigen methode voor. En beide methoden helpen zelfs waarde (financieel en sociaal) toe te kennen aan de dingen die u wilt en kunt ondernemen met uw eigen leven.

Jan en nee (‘Realiseren wat de moeite waard is met de WilDoe methode’) is geschreven door Jim van den Beuken. Het boek bouwt toe naar het hanteren van de ‘WilDoe methode’. Mensen vullen hun leven (privé, werk, hobby, enzovoort) met activiteiten die te kwalificeren zijn in vier categorieën:

1. Ik wil en ik doe (dat zijn alle positieve zaken)

2. Ik wil en doe nog niet ( geeft beweging en spanning, en energie om te vernieuwen)

3. Ik doe wel en wil niet (onrust stress, negatieve spanning)

4. Ik doe niet en wil niet ( rust, dit voorkomt problemen en nare situaties)

In een paar stappen en prettig leesbaar onderbouwde theorie leidt de auteur je naar het invullen van een kwadrantschema waaruit zal blijken hoe jouw verhouding is met alles wat je doet. Is dit allemaal wel in balans? Stop je je tijd in dingen die in A en B vallen? Een vervolgstap is te onderkennen dat je activiteiten in categorie C en D zou kunnen verminderen. Oftewel: waar zeg je in de toekomst JA, en waar zeg je NEE tegen.

Business Model You van Tim Clark is van het ‘Business Model Generation-team’. Het bouwt voort op de BMG/Canvas-methode, maar dan helemaal over en voor jou. Het is leuk en begrijpelijk voor jong en oud. Door de uitgewerkte persoonlijke voorbeelden gaat de methode snel leven. Ook in deze methode vul je, onderbouwt, in een paar stappen een eerste versie van de canvas in. Wie ben je en wat heb je? Hoe kan je helpen? Enzovoort.

De tweede stap is wie wil je zijn? Waar wil je met jezelf naar toe? Dit leidt tot een belangrijke uitbreiding van het canvas. Het canvas helpt je relaties te leggen tussen wat je moet doen om je (nieuwe) doelen te bereiken: welke mensen heb je nodig? Waar liggen je prioriteiten? Wat gaat het je kosten maar ook wat kan het je opleveren? Als dit allemaal in balans en realiseerbaar is dan ben je klaar om te starten. Anders: aanpassen, bijstellen in een nieuwe versie.

Bekijk voor een inspirerende uitleg de presentatie.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Tim Clark, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
Business Model You (Nederlandstalig)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden