Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Zo fris als een rookie

De ouderen onder ons herkennen het vast wel: wat leerden we dingen snel vroeger! Wat doen die nieuwtjes het anders en waar halen ze de energie en ideeën vandaan? En wat een nieuwsgierigheid? Toch heeft u het nog in u, als u Rookie Smarts praktisch leest. Vier technieken om de leercurve te versnellen en zo fris als een rookie van start te gaan.

Bertrand Weegenaar | 6 april 2016

Liz Wiseman beschrijft in haar gelijknamige boek met de ondertitel ‘Why Learning Beats Knowing in the New Game of Work’ verfrissende ideeën om oud denken snel achter je te laten. De Backpacker, de Hunter-Gatherers, de Firewalkers, en Pioneers hebben allen verschillende kerneigenschappen die je bijna uitdagen om veel leeruitdagingen aan te gaan. Neem de manier waarop een Hunter-Gatherer met de materie omgaan: ze verkennen snel het terrein (leerdomein) zonder hinder van oude wijsheden en ervaring. Ze maken hun eigen expertise en mobiliseren ideeën. Ze bouwen een netwerk om samen te werken. Ze staan tegenover veteranen die hun terrein kennen, daarover waken en moeilijk wijzigingen zullen accepteren.

Wiseman werd bij Oracle in de diepte gegooid en startte uiteindelijk het wereldwijde Oracle opleidingscentrum. Inmiddels runt ze haar eigen leiderschapsinstituut The Wiseman Group met als speciale thema leiderschap en lerende organisaties. Rookie Smarts geeft veel ingangen om leren voor uzelf weer leuk én aantrekkelijk te maken. Maar ook om de leercurves in uw bedrijf te vergroten. Simpele technieken als het bijhouden van een lijstje ‘wat je nog niet weet’, of door een newbie ‘gementord’ worden, een dagje van werk ruilen. Omdat het kan maar vooral omdat het verfrissend werkt.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden