Korte hoofdstukken die, behalve dat ze over Generatie Z gaan, weinig samenhang en ordening vertonen. Dit is niet geheel onlogisch. Generatie Z is nu tussen de 4 en 21 jaar oud. Het zijn de digital natives, opgegroeid omringd door internet. Maar omdat het over kinderen tot jong volwassenen gaat, is het een lastig te omschrijven doelgroep. Hoofdstukjes als ‘Werk is privé, en privé is werk’ en ‘De seksuele revolutie is voltooid’ kun je op zijn minst voorbarig noemen. Dat online hun levensader is, TV ook met een tweede scherm gepaard gaat, en dat ze allemaal gamers zijn, is niet nieuw. Of ze daarmee deze generatie van de vorige onderscheiden, is nu nog niet te beoordelen.
De enorme breedte aan onderwerpen, sport, gezondheid, godsdienst, privacy, werk, uitgaan en reizen maken grip krijgen op deze Generatie Z niet makkelijk. Net als om elke pagina een afbeelding met of een iPad, een smartwatch of smartphone met quotes als ‘Life is all about how you handle PLAN B’… Rayan van 7 legt zijn smartphone even aan de kant om zijn boterhammen te eten.
‘Z is dan werkelijk de laatste generatie. Maar tegen die tijd staan we aan het begin van een nieuw tijdperk. De revolutie is nog maar net begonnen. De veranderingen die we nu zien, zijn slechts de schoten voor de boeg. Alles gaat op zijn kop. En samen met Generatie Z mogen wij dit meemaken.’ Zo lezen we. Zeker, maar de zinnen kunnen bijna uit elke ‘Generatie trendwatch’ komen. De auteurs zeggen bij hun bronnen ‘Wij zijn net sponzen’. Maar er had hier wel iets harder geknepen mogen worden op de inhoud.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.