De eyeopener voor mij was de ‘effectuation’ theorie van Saras Sarasvatny die consequent door het verhaal heenloopt. Ook leuk is dat Blekman de wordingsgeschiedenis als leidraad door het boek heeft lopen. Het boek is eigenlijk de verwerking van zijn eigen businessproces.
Verder maak je natuurlijk gebruik van storytelling, value proposition design en business model canvas. Ook Lean Startup en Blauwe Oceaan technieken als Minimum Viable Product en Four Action Framework zijn door het proces van elf stappen en negen MoT’s heen gevlochten.
Het probleem is misschien wel dat een individuele ondernemer moet kunnen volhouden om honderd dagen lang, diverse technieken aan te pakken en praktisch toe te passen. Om het ‘effectuative’ te beschrijven: a lot of lemons. Natuurlijk helpen kleine stapjes, zelfkennis en een passief inkomen.
Wat misschien mist in dit verhaal is samen. Een inspirerend ondernemer met een fraaie en uitgewerkte visie (‘lonkend perspectief’) is belangrijk. Maar een bekend en oud Afrikaans gezegde leert: ‘Als je ergens snel wil zijn, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga samen.’ Misschien iets voor de tweede honderd dagen?
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.