Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

The Future of Shopping Managementboek van het jaar 2018

Grote namen in de retailwereld hadden het boek The future of shopping al aangeprezen – en mede voor gezorgd dat het een groot, internationaal publiek krijgt. De jury van het ‘Managementboek van het jaar 2018’ sluit zich daarbij aan: ‘Het is een boek dat actueel is voor overheid, onderwijs en ondernemingen.’

Ger Post | 23 april 2018 | 3-4 minuten leestijd

Wat is echt? Dat was de centrale vraag van het Managementboekengala 2018 in The Boathouse in Rotterdam. Vanaf het moment van binnenkomst tot aan de bekendmaking van de winnaar van het Managementboek van het jaar 2018 werden de bezoekers gebombardeerd met nieuws dat net echt leek, maar het vaak niet was. Werkte die security poort bij de ingang nu wel of niet? Welke berichten die via de sms binnenkwamen waren nu te vertrouwen? Gaat het evenement echt wat later beginnen, of klopt die informatie niet?

Niet alleen in The Boathouse was weinig te vertrouwen, ook daarbuiten was het bar en boos. Zo bleek uit projecties van beruchte nepnieuwsproducenten op een groot scherm. Donald Trump die met alternatieve feiten zijn inauguratie tot een groot succes maakte (om maar één voorbeeld uit zijn koker te noemen). Mark Zuckerberg en zijn worsteling met nepnieuws op zijn Facebook en natuurlijk onze eigen Dotan, die tranentrekkende verhalen verzon over zichzelf (en dat publiceerde als ‘fan’).

Ook de uitreiking van het Managementboek van het jaar bleek niet veilig voor alternatieve feiten. Of eerder, een alternatieve jury. Hoewel luid werd aangekondigd dat de jury per boot was gearriveerd (een verwijzing naar Sinterklaas, nog zo’n verhaal dat net echt is), bleken dit toch de muzikanten te zijn. Uiteindelijk veroverde de echte juryvoorzitter, Danielle de Jonge, het podium om daar de mooiste overwinning op fictie van dit jaar bekend te maken: The future of shopping van Jorg Snoeck en Pauline Neerman.

‘Het “Managementboek van het jaar 2018” is een boek dat actueel is voor overheid, onderwijs en ondernemingen. Voor managers én andere medewerkers in de organisatie,’ aldus het juryrapport. ‘Actie is vereist, en het winnende boek geeft daar richting aan. Het zet een welbekend thema in het benodigde perspectief, voor vandaag, morgen én de komende jaren.’

Zelden waren de woorden van de winnaars ‘we kunnen het niet geloven’ meer op zijn plaats dan op dit gala van alternatieve feiten. Nadat het nieuws enigszins was ingedaald, vertelde Snoeck: ‘In België heb je niet zo’n prijs als Managementboek van het jaar. Dat wij als tweede Belg de prijs winnen (Gino Van Ossel won de prijs in 2015 met Omnichannel in retail – GP) en het ook nog eens de vijftiende editie van de prijs is, dat maakt het extra mooi.’

Snoeck en Neerman willen met hun boek de retailsector een duwtje in de rug geven. ‘We merkten dat men soms moedeloos wordt, omdat er zoveel tegelijkertijd gebeurt,’ zegt Neerman. ‘Qua productkeuze, prijs en kennis kan je het internet niet overtreffen. Iedereen kan alles vinden, waardoor je rol van winkelier verandert. Het gaat er nu om: wie is er meer te vertrouwen? Bij welk bedrijf heb ik een beter gevoel en wie luistert er echt naar je? Er komt meer focus op mensen, in plaats van alleen business.’

De prijs zal ongetwijfeld bijdragen aan een betere bekendheid van het boek in Nederland. Een belangrijke stap in de opmars die het boek aan het maken is. Mede dankzij de endorsements van grote namen in de retail, van Wouter Kolk (CEO Albert Heijn) tot Sander van der Laan (CEO Action) en van Roland Palmer (CEO Alibaba Group Nederland) tot Dirk van den Berghe (voorzitter Walmart Azie en CEO Walmart China) vindt het boek zijn weg naar een internationaal publiek. Onlangs tekenden de auteurs een contract voor de vierde taal: na Nederlands, Engels en Frans zal The future of shopping ook in het Chinees uitkomen.

Hoewel de retailsector het boek heeft omarmd, verdient het boek een breder publiek, benadrukt jury in het rapport. ‘Koopgedrag wordt op logische wijze gekoppeld aan technologische ontwikkelingen en demografische verschuivingen. Jorg Snoeck en Pauline Neerman benaderen het thema vanuit diverse kanten: de klant, de techniek, de winkel en de retailsector. Dit maakt het boek veel breder dan titel en ondertitel suggereren.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden