Uitgevers moeten tegenwoordig alle zeilen bijzetten om hun boeken onder de aandacht te brengen van het lezerspubliek. Als je dan ook nog eens een boek uitbrengt over Authenticiteit in de beleveniseconomie, is de verwachting natuurlijk hooggespannen. Wat dat betreft valt de bijeenkomst die uitgeverij Academic Service organiseerde rond de verschijning van de Nederlandse vertaling van Authenticity van Joseph Pine en James H. Gilmore (terecht getooid met de authentieke titel Authenticiteit) enigszins tegen.
Natuurlijk, de locatie is origineel zijnde de oude kerk van hotel Arena in Amsterdam (anno 1890). En de uitgever heeft ‘the real thing’ in huis gehaald, te weten een van de sterauteurs: Joseph Pine. Maar voor de rest is de middag er toch vooral een van traditionele presentaties met een borrel na afloop. Jammer, we hadden stiekem toch gehoopt op een Disneyland-achtige belevenis waarbij Pine zich in een Mickey Mouse-pak zou hebben gehesen en oude Amerikaanse folksongs ten gehore zou hebben gebracht.
Beetje flauw, natuurlijk. Maar het geeft wel aan hoe ongemakkelijk ‘wij Nederlanders’ (Pine en Gilmore wijden zelfs een heel hoofdstuk aan onze kritische volksaard) de relatie tussen op Amerikaanse leest geschoeide belevenissen (Disney, Starbucks) en authenticiteit ervaren. Maar, zeggen de twee schrijvers: authenticiteit is ‘in the eye of the beholder’. Niets is echt, alles in perceptie. En die is persoonlijk, en verschilt per cultuur en bevolkingsgroep. Het is de kunst van ieder bedrijf om die perceptie van authenticiteit bij zoveel mogelijk klanten op te wekken. Van niets iets maken, dus eigenlijk.
Leuk natuurlijk. Maar dan moeten we toch ook concluderen dat Pine zelf wel iets beter zijn best had mogen doen. Enige perceptie van authenticiteit was in ieder geval bij mij (en ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken) ver te zoeken.
Over Ben Kuiken
Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.