Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De najaarsworp (4): innoveren

Innovatie is een van de motoren van de Nederlandse kenniseconomie: zonder innovatieve krachten in het bedrijfsleven zou Nederland zijn concurrentiepositie in de mondiale economie snel zien verslechteren. Een belangrijk onderwerp dus voor de uitgeverijen van managementboeken: deel 4 van de reeks over de najaarsworp betreft boeken over innovatie en verandermanagement.

Hans van der Klis | 26 augustus 2008 | 2-3 minuten leestijd

In het boek Innovatie uit de polder. Hoe Nederland kan vernieuwen (Business Contact, januari) spreken Patrick van der Duin (TU Delft), Rob de Graaf (ondernemer en docent) en Ton Langeler (betrokken bij de introductie van de Senseo) hun zorgen uit over de innovatieve kracht van ons land. Op basis van interviews met vijftien vooraanstaande innovatie-experts doet het drietal vijf aanbevelingen om het klimaat in Nederland voor innovaties te verbeteren.

Of het werkelijk zo slecht gesteld is met de innovatiebereidheid in Nederland kunnen wij lezen in het boek Oh, wat zijn wij creatief!, met als ondertitel 'Het Grote Creativiteitsonderzoek bij ondernemend Nederland’ van consultant Peter ten Hoopen en FD-journalist Marleen Janssen Groesbeek (Business Contact). Ten Hoopen en Janssen Groesbeek stellen vast dat bedrijven weliswaar schreeuwen om innovaties, maar dat zij hun medewerkers bepaald niet stimuleren creatiever te werk te gaan.

Matthew Emmens, CEO van Squire Pharmaceuticals, en Beth Kephart, partner bij Fusion Communications en auteur van acht eerdere boeken, zweren bij de kracht van de verbeelding. Samen hebben zij een managementnovelle geschreven, Zenobia. The Curious Book of Busines (Academic Service, oktober) waarin zij een pleidooi houden om vaker buiten de gebaande paden te durven denken. ‘Zenobia’ is het verhaal van jonge vrouw die erin slaagt met haar optimisme en onconventionele manier van denken de rigide organisatie waar zij als starter terecht is gekomen, nieuw leven in te blazen. De vorm van een novelle kan interessant zijn; wij houden u op de hoogte.

Ook Hugo Meijers onderneemt in zijn boek ‘Aërodynamisch veranderen’ (Scriptum, oktober) een ontdekkingsreis om los te komen van de bestaande manier van denken over organiseren en veranderen. Meijers probeert heilige huisjes omver te halen en gaat op zoek naar een nieuw verhaal. Hij verzet zich tegen de ‘vrijwel onaantastbare elite’ en datgene ‘wat als verandergeloof klakkeloos wordt aangenomen en nimmer fundamenteel wordt weerlegd’.

Jonas Ridderstråle en Mark Wilcox willen met hun boek Why + how = wow! (Academic Service, oktober) overbrengen hoe managers binnen hun organisatie energie kunnen vrijmaken om veranderingen door te voeren. Zij gaan daarbij uit van het revolutionaire 3D-leiderschapsmodel: Denken – Discussiëren – Doen. Met dit model schets je een overtuigend beeld van de toekomst van je bedrijf, creëer je commitment om de visie te verwezenlijken en haal je het maximale resultaat uit teamperformance. Ridderstråle is coauteur van de internationale bestsellers Karaoke Capitalism en Funky Business Forever en behoort tot de invloedrijkste businessgoeroes. Mark Wilcox was jarenlang werkzaam bij een aantal grote internationals.

Tot slot de rol van duurzaamheid in het innovatieproces. Cradle to Cradle, de visie die Michael Braungart en William McDonough hebben ontwikkeld voor duurzaam ontwerpen, is vooral in Nederland aangeslagen. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan het zendingswerk dat Braungart in Nederland verricht. Claudia van der Werf laat in haar boek Cradle to cradle in bedrijf (Scriptum, oktober) zien hoe het er in Nederland in de praktijk aan toegaat. Ze geeft voorbeelden van vijftien bedrijven of organisaties die het C2C-principe toepassen met producten of diensten die nu al leverbaar zijn of die in ontwikkeling zijn.

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boeken bij dit artikel

Jonas Ridderstråle, Kjell Nordstrom
Funky Business Forever
William McDonough, Michael Braungart
Cradle to Cradle

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden