Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

De top 3 van Tom Gouman

Tom Gouman is socioloog en organisatieadviseur bij Twynstra Gudde op het gebied van Web 2.0 en sociale media. In zijn dagelijks werk helpt hij organisaties om échte waarde te halen uit hun online netwerken. Wat leest hij het liefst?

Nienke van Oeveren | 25 januari 2013 | 1-2 minuten leestijd

1 Easycratie door Martijn Aslander en Erwin Witteveen
‘Bij het eerste gesprek met mijn uitgever van Academic Service, kreeg ik Easycratie in handen gedrukt. Het boeide me vanaf de eerste bladzijde. De auteurs stellen heel knap de status quo aan de orde: op welke manier werken wij? Hoe organiseren we? Hierbij maken ze de koppeling naar 2.0 en social media. Deze zorgen voor grote veranderingen, we moeten dus onze manier van werken en organiseren steeds kritisch bekijken. Nog een belangrijk aspect is dat het gaat om mensen verbinden, dat past bij mijn sociologische kijk op organisaties.’

2 Tribes door Seth Godin
‘In een blog kwam Tribes voorbij en het onderwerp triggerde me meteen. Seth Godin zet je in een kort, leesbaar boek aan het nadenken over tribes, oftewel communities. Mooi is dat hij hierbij geen onderscheid maakt tussen online en offline communities. Gemeenschappen zijn er altijd al geweest; social media zijn maar een technologie. Maar de grote vraag voor organisaties is toch: hoe kun je richting geven aan een tribe? Omdat mensen in online communities zich niet laten sturen, pleit Godin voor meer natuurlijk leiderschap.’

3 The Hidden Power of Social Networks door Rob Cross en Andrew Parker
‘Het derde boek laat zien hoe je gebruikmaakt van inzichten in informele netwerken. In dit redelijk onbekende boek staat de netwerkanalyse centraal. De laatste jaren staat die meer in de belangstelling. Mensen zijn echter snel geneigd om te kijken naar de functionele structuur in bedrijven, terwijl de informele structuur heel belangrijk is als je iets wilt veranderen. Hoe lopen de informatiestromen? Wie geeft wie advies? Afhankelijk van de vraag kun je bepalen hoe je gebruik wilt maken van het netwerk.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Martijn Aslander, Erwin Witteveen
Easycratie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden