Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Make Dust or Eat Dust 2.0 Marktleiderschap in een tijdperk van extreme verandering

Make Dust or Eat Dust 1.0 zag het daglicht in 2005. Dit puntige boek beoogde destijds de tijdgeest te vangen omdat het voor ondernemers steeds belangrijker én lastiger werd om de vinger aan de pols te houden van de woest veranderende context. Nu is er deel 2. Een preview.

Roland van Kralingen | 2 september 2020 | 3-5 minuten leestijd

In vijftien jaar is er het nodige veranderd. Hoewel… veel van wat destijds relevant was, is dat nog steeds, maar verdient een nieuwe kijk. De veranderingen werden tot nu toe voornamelijk gedreven door nieuwe digitale technologieën, waarbij de smartphone en het internet de belangrijkste aanjagers zijn.

Vandaar deze nieuwe editie van Make Dust or Eat Dust. Het vraagt immers niet-aflatende inspiratie, creativiteit en doorzettingsvermogen om meerwaarde te creëren die relevant en duurzaam is. Een uitdaging die nog aanzienlijk groter is geworden door de coronacrisis, die niet alleen een gezondheidscrisis is maar ook een economische, sociale en financiële crisis.

Hoofdstuk paradima’s en inzichten. 2 voorbeelden:
De moderne managementcultuur is doorspekt met twaalf paradigma’s. Het zijn wetmatigheden waar (vrijwel) iedereen in gelooft en naar handelt. Is dat terecht?
- Focus
- Benchmark
- Streven naar consensus
- Klantgerichtheid
- Wees een krachtige leider
- Kies de gulden middenweg
- Creëer zekerheid
- Volg de carrièreladder
- Richt je op de grote lijnen
- Houd alles geheim
- Focus op merk, merk, merk
- De vooruitgang is niet tegen te houden

Focus
Het belangrijkste paradigma. Focus is vanzelfsprekend zinvol, maar heeft een keerzijde: het beperkt het zicht. Lang niet alle concurrenten en relevante ontwikkelingen verschijnen in het vizier. Apple was toch nooit een concurrent van Sony, Philips, Samsung en van de grote muziekuitgevers? Het bedrijf opereerde toch in de computerbusiness?
Na de iPod, de iPad, Apple tv, iTunes, Apple Stores en de Apple Watch denken we daar inmiddels anders over. Helaas, er bestaan geen ‘andere’ markten meer. Apple zat niet in de computerbusiness, Apple zat en zit in de brede digital business. En emotioneel zitten ze in de ‘creativiteit’-business.
De luchtvaartindustrie was vooral bezig met naar elkaar loeren. Ze hebben de low-cost carriers nooit zien aankomen. Opvallend, want in veel andere markten speelt discounting (low cost-proposities) een hoofdrol, van Zara tot Lidl.

Wat is de grootste concurrent van Coca-Cola, Pepsi of Evian? Welk marktsegment groeit het hardst? Die van de softdrinks of van water?
Heb jij een lijstje onder je hoofdkussen met de vijf belangrijkste ontwikkelingen op technologisch, sociaal-cultureel, economisch, ecologisch en geopolitiek gebied? Ik heb nieuws. Dat lijstje is vele malen belangrijker dan het lijstje met je belangrijkste directe concurrenten.

Volg de carrièreladder
Talent helpt. Zonder meer. Talent brengt je echter niet zo ver als ambitie. Weten wat je echt wilt nastreven, is de allerbelangrijkste stap in het behalen van succes. Ambitie vindt immers geen richting als er geen duidelijk doel of streven is.

Het is slim om in de leer te gaan bij de ‘grote meesters’, bij de koplopers. Elk vak heeft er een paar. Ga daar werken, beweeg hemel en aarde om juist daar naar binnen te sluipen. Desnoods voor een prutsalaris. Als het je lukt, bewijst het dat je slim genoeg bent om binnen te dringen bij de koplopers en dat je begrijpt hoe belangrijk dit is. Als beloning draaf je gelijk mee in de eredivisie. Een betere leerschool bestaat er niet. Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn, integendeel. Je zult geïntimideerd raken, onzeker worden en gaan twijfelen aan jezelf. En dat is goed. Een betere start om daarna een onderneming te beginnen is niet denkbaar.

Verwacht niet dat ze je aardig vinden, want aardig gevonden worden is iets heel anders dan being smart.
Troost je met de gedachte dat succes voor 75 procent bepaald wordt door ambitie, voor 15 procent door talent en voor 10 procent door geluk.

Belangrijke les… begin niet onderaan, begin bovenaan.

Roland van Kralingen studeerde in Engeland waar hij zijn MBA haalde. Na een aantal jaren bij grote reclamebureaus als Strategy Director te hebben gewerkt, richtte hij TBWA op in Nederland en Spanje. Vervolgens functioneerde hij als lid van de raad van bestuur van TBWA International in Parijs en werkte hij in Japan, Engeland, Amerika, Duitsland en Spanje. In 1993 was hij de initiatiefnemer tot de oprichting van de PositioneringsGroep, die inmiddels in marketingland een grote bekendheid geniet. Roland van Kralingen is auteur van bekende boeken op het gebied van marketing en trends. Make dust or eat dust 2.0 is zijn nieuwe boek.

Over Roland van Kralingen

Roland van Kralingen studeerde in Engeland waar hij zijn MBA haalde. Na een aantal jaren bij grote reclamebureaus als Strategy Director te hebben gewerkt, richtte hij TBWA op in Nederland en Spanje. Vervolgens functioneerde hij als lid van de raad van bestuur van TBWA International in Parijs en werkte hij in Japan, Engeland, Amerika, Duitsland en Spanje.

In 1993 was hij de initiatiefnemer tot de oprichting van de PositioneringsGroep, die inmiddels in marketingland een grote bekendheid geniet. Roland van Kralingen is auteur van bekende boeken op het gebied van marketing en trends. Hij schreef onder andere 'Superbrands', 'Naar 2020', 'De Transparante Wereld' en 'BrandWorld'. Sinds 2005 is hij als Founder werkzaam bij High Value. Daarnaast is hij auteur van het onlangs verschenen 'Make Dust or Eat Dust.''

Roland van Kralingen is sterk geïnteresseerd tot ontwikkeling in de context, hij is een creatief denker en probeert vooral te werken naar nieuwe inzichten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden