Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Goeie mensen, mooi werk! - Verhalen over vakmanschap, schoonheid en leiderschap

In 'Goeie mensen, mooi werk' vertelt Mathieu Weggeman verhalen over de schoonheid van het werk op de vloer, toont hij voorbeelden van ontroerende vakkundigheid en geeft hij kleurrijke beschrijvingen van situaties waarin managers en professionals van elkaar losgezongen zijn. In dit blog vertelt hij over het boek.

Mathieu Weggeman | 14 december 2021 | 2-3 minuten leestijd

Na afloop van een managementseminar waarop ik een lezing mocht geven, ontvingen de deelnemers van iedere spreker een tegeltje met daarop een zelf bedachte spreuk. Op mijn tegeltje stond:

Goedemorgen,

ik kom hier mooie dingen maken!

Het is een uiting van een Rijnlandse werkopvatting, attitude zo je wil, die ik bij veel professionals en vakmensen tegen ben gekomen en nog steeds tegenkom; bij de Nieuwe Generatie met hun startups méér dan bij de grote corporates. De meeste verhalen in mijn boek Goeie mensen, mooi werk zijn illustraties van die tegeltjeswijsheid.

Met plezier aan de slag

Er wordt al een tijdje niet meer zo aardig gesproken over organisaties: Ze hebben maar één doel en dat is winst maken, ze zorgen dat mensen stress krijgen en burn-outs, het zijn vervuilers die het klimaat verpesten en ze zijn in alles wat ze doen money-driven.

Natuurlijk bestaan dat soort organisaties, maar gelukkig zijn er ook heel veel die niet aan die beschrijving voldoen. Dat zijn organisaties waarvan de medewerkers elke dag weer met plezier aan de gang gaan. Vakmensen die er zin in hebben om samen met anderen mooie dingen te maken waar de klanten iets aan hebben, professionals die graag technisch of sociaal moeilijke problemen willen oplossen, die mensen vooruit willen helpen met zorg of onderwijs, die er genoegen in scheppen om de wereld veiliger of schoner te maken en zo meer.

De positieve kant van organisaties

Maar verhalen over die positieve kant van organisaties zijn dun gezaaid. Zeker in ons land is geen nieuws, goed nieuws. Vertellen over wat er fout is gegaan, over wat mislukt is of zwaar tegengevallen, is veel spannender.

Met dit boek maak ik daarop graag een uitzondering, omdat het gaat over mooie en goede dingen in organisaties: over schoonheid, vakmanschap en liefdevol leiderschap. Ik hoop dat het je als lezer aanzet om wat vaker dan je wellicht nu al doet, in je eigen organisatie op zoek te gaan naar die drie dingen waarbij de eerste – schoonheid – de meest inclusieve is. Als je iets van grote schoonheid ervaart, kun je daar even stil van worden; ontroerd of sprakeloos omdat de taal tekort schiet. Dat ervaar je niet alleen in de natuur of in de kunst. Het kan je – gelukkig – ook overkomen op de werkvloer.

Betekenisvol werk

Ik heb ervaren dat mensen allerlei afleidende, bureaucratische procedures, regels en formulieren best voor lief nemen als ze het gevoel hebben met betekenisvol werk bezig te zijn; als ze plezier beleven aan het samen maken van mooie dingen. Daarover gaan de verhalen in dit positieve managementboek. Verhalen die zich afspelen bij organisaties als Carlsberg, KLM en Philips, maar ook bij een zorginstelling, in de studio van The Beatles en in het Picasso Museum in Malaga.

En steeds kun je je bij het lezen afvragen: Zou dat bij ons ook kunnen?

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden