Ik maakte een drastische keuze. Ik ging een reisorganisatie beginnen. Ik wilde brengen wat ik geweldig vond: kleinschalige culturele reizen naar verre landen. Tot mijn verbazing lukte het om de eerste klanten te verlokken om te boeken, via het nieuwe medium Internet en via mijn gammele website. Ze hadden er nog een goed gevoel bij ook. Sterker nog; voor ik het wist groeide het bedrijf als kool.
Vakkennis
Zodra klanten met Riksja Travel in contact kwamen werden ze aangestoken door het enthousiasme en de vakkennis van onze medewerkers, die zelf ook reizigers waren. De chemie sloeg over. De reizen waren goed georganiseerd en de reizigers hadden geweldige ervaringen. Dat ging rond als een vuurtje. Het is een positieve spiraal. Je verwacht weinig, maar je krijgt des te meer.
Geluksbeleid
De betrokkenheid en het engagement van onze medewerkers was een direct gevolg van de keuzes over werkgeverschap die ik bij de start van het bedrijf had gemaakt. Ik wilde mensen boven alles zetten. We begonnen met geluksbeleid en bedachten wat we de medewerkers allemaal konden geven, zodat we een betere werkgever zouden worden. Dat was geen commerciële doelstelling, het was idealisme, een drive om het anders te doen.
En daar ontstonden de eerste contouren van overvloed. Je gaat je leiderschap aan met een liefdevolle intentie. Je gaat gericht dingen geven. Je streeft niet direct naar veel geld, je wilt ook niet persé een sterke leider te zijn en voor de troepen uit te lopen. En dan gaat het mechanisme van overvloed intreden. Je krijgt veel meer terug dan wat je ooit had gedacht. Vertrouwen, motivatie, blijheid, groei, winst. Het geven heeft ook een spirituele kant. In mijn boek schrijf ik over hoe geven en nemen verbonden zijn met liefde en angst en hoe je jezelf bewust aan de kant van de liefde kunt scharen.
Na een tijdje begonnen we te begrijpen hoe dit werkte. We maakten er een formule van. De formule van overvloed.
De formule van overvloed
De basis van de formule van overvloed is geven vanuit een liefdevolle intentie. Geven kan heel breed zijn en gaat niet alleen over materiële zaken. Denk bijvoorbeeld aan aandacht geven, bewustzijn geven, ruimte geven, respect geven. Maar ook feesten geven, reizen geven, fijne werkomgeving geven en ga zo maar door.
Er is naast het idealistische geven ook een realistische basis nodig. Maar dan wel eentje die meeveert met wat je wilt doen. Bijvoorbeeld:
Klopt het geven met de ontvangers? Is het authentiek? Gemeend? Kunnen we ons deze gift permitteren? Is dit het belangrijkste gebied om aandacht te geven?
Riksja hanteert de 80/20 regel. Als één terrein goed genoeg is bediend, dan kun je meer kracht zetten door te switchen naar andere gebieden
Weerbarstige werkelijkheid
De werkelijkheid is weerbarstig. Het is lastig om op koers te blijven als er crises langstrekken en als er steeds meer stakeholders komen die iets anders willen van het bedrijf. Ik ben soms van koers geslagen en ik ging dan weer op zoek naar mijn kompas.
De formule werkt het beste als je bereid ben om regelmatig een omweg te nemen, om te gronden, om te luisteren en te dromen. De voor de hand liggende route van A naar B leidt meestal niet tot overvloed.
Synergetisch effect
Het synergetische effect van deze benadering is enorm. Het maakt gehakt van de schaarste wetten uit de 19e eeuw. Het is vervullend en het doet recht aan mens en omgeving.
Riksja’s Journey is het verslag van mijn reis met het bedrijf. Ik wilde graag schrijven over mijn levenswerk, zodat we konden vastleggen en overbrengen wat we geleerd hebben van al die eigenwijze experimenten en de mislukkingen en tegenslagen. Maar ook over hoe het mensen raakte en hoe het succes bracht in brede zin.
Ik denk dat de formule van overvloed het verdient om in vele bedrijven te worden toegepast.
Over Marius Appelman
Marius Appelman studeerde Bedrijfseconomie en werkte jarenlang bij een internationaal IT bedrijf. In 2000 besloot hij zijn hart te volgen; hij maakte van zijn passie zijn vak en startte Riksja Travel.
Hij ondekte hoe je met een liefdevolle intentie en een beleid gericht op geven overvloed kunt bereiken in een bedrijf. Zie het boek Riksja's Journey; met een organisatie op weg naar overvloed.