Als je er goed over nadenkt is liefde de enige oplossing voor de doorgedraaide wereld waarin we leven. Liefde voor jezelf. Liefde voor anderen. Liefde voor de dingen om je heen. Liefde voor de wereld. En dus ook liefde voor je werk.
Raamwerk van uitgangspunten
Liefde heeft logischerwijs veel invloed op hoe we ons leven inrichten. Door van mensen en dingen te houden geven we betekenis aan de wereld. Het bepaalt wat we belangrijk vinden en geeft richting aan onze ambities. Veel dingen worden pas belangrijk voor ons als we om ze geven. Gaven we er niet om, dan waren ze ook niet belangrijk. Het geeft ons een raamwerk van uitgangspunten en doelen waardoor we het aandurven ons leven te leven. Als we nergens van zouden houden, dan zou niets echt waarde hebben in het leven. Dat geldt net zo goed in een zakelijke setting.
Liefde?
Maar wat is liefde eigenlijk? En als alles uiteindelijk om liefde draait: waarom doen we er dan niet meer mee? Waarom zijn procedures en systemen nog altijd leidend? Ik pleit daarom in mijn boek voor meer menselijkheid in organisaties. Want we weten zo langzamerhand best dat het de mensen zijn die het verschil maken in organisaties: mensen die van hun werk houden en bedrijven die van hun mensen houden zorgen voor meer werkgeluk én betere prestaties.
Anders kijken
De huidige tijd vol onvoorspelbare veranderingen vraagt om een andere manier van kijken naar werk. Meer dan ooit missen mensen verbinding en gezamenlijkheid. Dat zoeken we in clubs, in gezamenlijke interesses. We hebben behoefte aan houvast, aan een nieuw verhaal. Een gedeeld beeld over waar we met elkaar naar toe willen, dat ons opnieuw richting geeft. Dat geldt in het algemeen, het geldt voor individuen en het geldt zeker ook voor bedrijven. Liefde is een kans voor bedrijven om van medewerkers en klanten echte ambassadeurs te maken. Op voorwaarde dat de liefde wederzijds is, en geen windowdressing of lovewashing.
Geen werkgeluk zonder liefde
Werkgeluk en liefde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar werken met liefde gaat nog een stap verder dan aan de slag gaan met werkgeluk. Waar bij geluk de interactie met anderen belangrijk is en je anderen er ook goed mee doet als je zelf gelukkig bent, toch is het in wezen erg op jezelf gericht. Liefde gaat, met uitzondering van zelfliefde, altíjd over de ander of het andere. En dat is wat we nodig hebben. Het is tijd om in te zien dat hoe we nu met elkaar en met de wereld omgaan geen stand kan houden. Het kan anders.
Aan de slag
In mijn boek leg ik uit wat liefde in een zakelijke context is en deel ik het Manifest van de Liefde, met acht centrale uitgangspunten voor een andere manier van doen en denken. Het boek bevat inspirerende praktijkvoorbeelden van bedrijven en mensen die al met liefde werken én ik geef praktische tips en handvatten voor hoe je met liefde in een organisatie aan de slag gaat. Een must voor iedereen die vindt dat het de hoogste tijd is voor meer menselijkheid in organisaties.
Ik hoop jou, lezer, te inspireren om actief na te denken over wat je met liefde kunt doen in een zakelijke setting, of beter nog: ik hoop dat je gewoon meteen aan de slag gaat. Morgen kun je de eerste stap al zetten.
Over Annemieke Mintjes
Annemieke Mintjes is communicatiekundige en actief als trainer en facilitator in wendbaar werken en werkgeluk bij Geluk Werkt. Ze ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van hun menselijk kapitaal in een snel veranderende wereld.