1. Behandel zoekmachine optimalisatie niet als strategie
De tijd van trucjes is voorbij. Stop direct met alle activiteiten die alleen het doel hebben om bovenaan te komen in Google. Groei volgt wanneer uw populariteit stijgt. Verleg de focus naar wat u kunt doen voor uw klant.
2. Maak binnen Google AdWords gebruik van Advertentieplanning
Kopen uw klanten s ’nachts? Nee? Zorg er dan voor dat uw advertenties uit staan tijdens deze periode van de dag. Dat scheelt onnodige kliks en bespaart u geld.
3. Schijf content met toegevoegde waarde
Kent u ze? De talloze blog artikelen waar eigenlijk niks in staat. Zorg ervoor dat wanneer u content publiceert dit ook van toegevoegde waarde is voor de lezer. Stel altijd de vraag wat de bezoeker het lezen van de content oplevert.
4. Meet de resultaten door en bewaak de KPI’s
Meten is weten, maar doet u dat wel? Maar al te vaak houdt het meten bij bedrijven op na de installatie van Google Analytics. Wat zijn de online KPI cijfers van uw organisatie?
5. Zet sociale media strategisch in
Elk sociaal media platform heeft zijn eigen publiek en zijn eigen functie. Ga dan ook niet blind aan de slag op elk platform, maar analyseer vooraf op welke platformen uw doelgroepen zich bevinden. Het is effectiever om twee kanalen goed te doen, dan alle kanalen een beetje.
6. Ga aan de slag met video marketing
Video’s bij producten met een goede uitleg zorgen voor een hogere conversie. Bovendien worden video’s door Google goed geïndexeerd en dragen ze bij aan meer verkeer naar uw website. Nog geen video marketing? Stel dit dan niet meer uit.
7. Stuur wat vaker een e-mail
Een van de grootste misvattingen over e-mail marketing is de perceptie dat een wekelijkse e-mail te veel is. Niets is minder waar, stuur juist eens wat vaker een e-mail naar uw klanten! Het gaat niet om de frequentie, maar om de relevantie. Heeft u iets te melden van toegevoegde waarde?
8. Ontdek de kracht van feed marketing
Product feeds openen de deuren naar vele platforms. Denk aan de vergelijkers, marktplaatsen en Google Shopping. Zorg dan ook voor een goede en complete feed van de producten uit uw webwinkel.
9. Zorg voor een mobiel-vriendelijke website
Een steeds groter aandeel van de e-commerce transacties vinden plaats via een mobiel apparaat. Er is geen tijd meer om te wachten. Dit jaar moet uw website mobiel vriendelijk zijn.
10. Geef eens een webinar
Behoeft uw product wat meer uitleg? Organiseer dan eens een informatief webinar en help uw prospects over de drempel naar een aankoop. Gegarandeerd een conversieverhoger.
Marc de Groot is een veelgevraagd spreker, trainer, coach en consultant op het gebied van online marketing. Marc heeft ruim tien jaar ervaring in de e-commerce sector en zorgt bij vele organisaties voor een frisse blik op de online marketingactiviteiten. Ontdek nu zijn boek Succes met e-commerce.