Storytelling behekst de moderne geest, schrijft Christian Salmon in zijn boek Storytelling
Zo rond de eeuwwisseling werd het duidelijk dat storytelling een grote rol speelt in eh… ja in wat eigenlijk niet? Management, defensie, politiek, marketing, verkoop, lobby, wetenschap, noem maar op. Alles werd opeens storytelling genoemd. Stapels boeken worden erover geschreven maar wat er precies mee bedoeld wordt, hoe je verhalen herkent en storytelling beheerst in de praktijk van organisaties, is niet duidelijk. Kortom, we raken de weg kwijt.
Je kunt de wereld veranderen door anders te spreken en luisteren, beweert Adam Kahane
Ik, de auteur, wilde me niet laten verleiden tot het schrijven van weer een boek met lijstjes en loze claims maar heb al mijn kennis en ervaring in 7 prachtige landschapskaarten gestopt. Het boek geeft overzicht en inzicht in het landschap van verhalen en gedragsverandering. Het inspireert en stimuleert en doet wat een atlas moet doen; het daagt je uit en gidst je om je eigen storytelling route te bepalen in de praktijk van management en organisaties. Met de unieke code in het boek kan de lezer zijn eigen landschap samenstellen en met storytelling aan de slag gaan.
Het is tijd om verhalen uit hun narratieve gevangenis te bevrijden, pleit David Boje
Dus geen lijstjes, geen strakke definities en geen claims. Storytelling Atlas geeft inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden, in de rol, het effect en de impact van verhalen. Voor het eerst wordt de relatie gelegd met storytelling en tijd en ruimte. Die kennis geeft inzicht in, verband tussen verleden, heden en toekomst en controle over het verloop van veranderingen.
Woorden doen pijn, de dodelijke taal van ziekte, waarschuwt Imogen Mathers
Ebola in Liberia, een epidemie van geruchten, beschrijft Helen Epstein
Dit lijkt buiten proportie maar in de atlas introduceer ik Stories of Change waarin de dynamiek storytelling dodelijk kan zijn (stories kill), situaties of mensen veranderen (stories change) maar ook kunnen helen (stories cure). Voor de manager en professional die wil weten wat je hiermee kunt doen in veranderingen en transities, is dit boek geschreven. Onderweg leert de lezer storytelling gebruiken om veranderingen te begrijpen, te beheersen maar vooral verwachtingen en ambities aan te passen aan de kennis en ervaring van de organisatie.
Lezers van de Corporate Tribe, organisatielessen uit de antropologie zullen ook Storytelling Atlas kunnen waarderen.
Suzanne Tesselaar is pionier op het gebied van storytelling. Ze begeleidt organisaties, politici, overheden en gemeenschappen bij veranderingen en geeft les op diverse universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland, in sectoren als maatschappelijk werk, cultuur, organisatie & management, changemanagement, journalistiek en communicatie(wetenschappen). Ze is de auteur van Storytelling Atlas. Eerder schreef ze het Storytelling handboek.