Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Leren in tijden van tweets, apps en likes

Maandagochtend, teamoverleg. Om de koe bij de hoorns te vatten: de manager had liever geen ge-whatsapp meer in het weekend. Gisteravond, een zondag nota bene, gingen er wel 30 berichtjes over en weer. Dat wil hij niet nog eens.

Joitske Hulsebosch & Sibrenne Wagenaar | 22 december 2016 | 3-4 minuten leestijd

Dit team leest gezamenlijk een boek over talenten. En de bedoeling van de Whatsapp groep is om daarover uit te wisselen. Twee teamleden hadden het boek zondagmiddag uit en waren enthousiast aan het Whatsapp-pen. Met een actieve uitwisseling van enthousiaste berichten, herkenning en ideeën tot gevolg. De manager van dit team wilde echter op dat moment van zijn rustige zondagavond genieten en vond dat hij daarin behoorlijk gestoord werd door al die berichtjes die maar binnenkwamen op zijn telefoon.

Door sociale technologie verandert werken en leren

Je kunt je er tegen verzetten maar de invloed van sociale technologie neemt toe, ook op de werkplek. Ik las laatst een fantastische kop van een ‘pas op’ blog: ‘Je bent een hondje aan de lijn van de buitenwereld’. Als je niet oppast wordt je dag bepaald door de berichtjes die voortdurend binnenkomen op je smartphone. Het is aan ons als professionals om sociale media goed te gebruiken. We snappen inmiddels hoe Twitter, Facebook en WhatsApp werken. Nederland telt 2,6 miljoen Twitter-accounts. Deze tools laten ons niet alleen slimmer en sneller werken, maar veranderen ook onze manier van uitwisselen, samenwerken en leren. Hoe? Dat laten we zien in ons boek: Leren in tijden van tweets, apps en likes.

We zijn het stadium van experimenteren voorbij. We zien al fantastische veranderingen in de praktijk: in de zorg, bij de overheid, in het bedrijfsleven. Hier een tipje van de sluier: 5 concrete voorbeelden.

1. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is online te vinden.

Wist je dat we online elke dag 36 miljoen boeken bij elkaar schrijven? Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat wel online. Joitske wilde zonnepanelen op haar dak. Had ze ook een slimme meter nodig? Haar zoektocht begon bij de buurman die zo’n meter heeft. Daarna besloot ze vrienden op Facebook te vragen naar ervaringen. Binnen een uur had ze drie reacties en genoeg aanknopingspunten om verder te zoeken.

2. Voor mij is Twitter een topvakblad!

Dit zegt een van de door ons geïnterviewde professionals. En dit vakblad ververst zichzelf ook nog eens elke seconde. ‘Het levert me ideeën op over trends en interessante bronnen. Ik richt me op thema’s en mensen waarin ik geïnteresseerd ben. Ik heb het vakblad altijd bij me. En ik kan ook nog eens heel gemakkelijk met de auteur in gesprek.’

3. Bij Vanderlande kunnen medewerkers elkaar veel makkelijker vinden

Deze internationale organisatie beschikt over Vikipedia: een interne Wikipedia. Daardoor maken medewerkers minder fouten. Ze hebben toegang tot actuele informatie en kunnen elkaar makkelijk vinden. Iemand die in Engeland aan een project werkt weet welke soortgelijke projecten er in de andere landen zijn.

4. De zorg komt in beweging

Naar autonomie, verbondenheid en gezond leven. Dat klinkt mooi, maar hoe krijg je beweging? Daar is massa voor nodig: veel medewerkers in de zorg die geloven in de noodzaak van transitie. Op de Andere handen community vinden zorgprofessionals elkaar en werken samen aan innovatie voor de praktijk. Belangrijke frustraties komen zo boven, en kunnen aangepakt worden.

5. Naar een congres? Digitale leerweken!

De aanmeldingen voor het tweejaarlijkse verpleegkundigensymposium liepen terug. Dit was aanleiding voor SOA Aids Nederlander om online mogelijkheden te verkennen. Zo’n 300 professionals uit de zorg helpen elke twee jaar mee aan de ontwikkeling van de Digitale Leerweken: een veelheid aan interactieve workshops voor verpleegkundigen. Over anticonceptie, chemsex, partnermanagement. Allemaal online. De digitale leerweken voor 2017 komen er weer aan.

Je hoeft geen enorme fan van Facebook te worden als je dat niet wilt. Maar zorg ervoor dat je weet wat sociale technologie kan. En wat erdoor verandert in onze manier van werken en leren. Als professional, manager, projectleider of HRD adviseur. Voelt het als een sprong in het diepe? Niet bang zijn. Kijk naar de verhalen van anderen. Die laten zien dat het werkt!

Joitske Hulsebosch is adviseur op het gebied van online, sociaal leren. Sibrenne Wagenaar werkt als zelfstandig onderwijskundig adviseur en ontwerper. Ze zijn de auteurs van Leren in tijden van tweets, apps en likes.

Over Joitske Hulsebosch
Joitske Hulsebosch ziet alle online platforms en tools als een speeltuin van nieuwe mogelijkheden om leer- en veranderprocessen te ondersteunen. Ze werkt veel met internationaal werkende organisaties. Ze is in Nederland al in 2005 gaan bloggen en was één van de eersten op Twitter. Ze houdt ervan om anderen enthousiast te maken over nieuwe online mogelijkheden. Joitske werkt samen met Sibrenne Wagenaar in Ennuonline. Zij geven al sinds 2010 advies aan organisaties en bieden leergangen aan over online en blended leren. Zie hiervoor de website ennuonline.com. Ze bloggen actief en schreven eerder de boeken ‘En nu online’ en ‘Leren in tijden van tweets, apps en likes’. Ze begeleiden daarnaast de actieve community LOSmakers
Over Sibrenne Wagenaar

Sibrenne Wagenaar is gefascineerd door de vele mogelijkheden van tools en technologie om leren en werken te versterken. Ze ontwikkelt en begeleidt praktische en vernieuwende leertrajecten, met sociaal leren als belangrijk onderdeel. Graag verkent ze samen met anderen nieuwe tools en toepassingen op het gebied van online leren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden