Natuurlijk weet jij ook wel dat niks doen geen keuze meer is. Je wilt toch niet zo eindigen als V&D? Je kunt wachten tot je ‘mot’ innoveren. Of er actief mee aan de slag gaan. Wat wil jij? Vooroplopen of in de achterhoede meehobbelen? Zeg het maar.
Alles begint bij jezelf. Innovatie ook dus. Je hoeft geen innovatiemanager te zijn of productontwikkelaar om innovatief te zijn. Innovatie is geen afdeling, het is een mentaliteit. En jij kunt deze mentaliteit ook krijgen. Door te innoveren ontwikkel je jezelf, je werk en je organisatie. Daarom heb ik het boek Innoveer Jezelf – In 6 stappen innovatief in je werk geschreven. Ik geef je graag 5 tips om zelf innovatie goed te te starten.
Ten eerste werk je nooit alleen. Dat geldt ook voor zelfstandige professionals. Innoveer daarom altijd samen met anderen. Dat leidt tot betere oplossingen en draagvlak. Stel een team samen van mensen met uiteenlopende kennis en ervaringen. Hierdoor krijg je in het team ideeën vanuit verschillende invalshoeken en leer je ook hoe anderen kijken en denken. Neem ook nieuwkomers op in het team. Hierdoor haal je een frisse blik in huis en worden voor de hand liggende opties sneller ter discussie gesteld.
Verbeteren is vaak een continu proces. Innovatie - op zoek naar andere producten, diensten, processen of experiences - is dat niet. Omdat je een innovatieproject maar een keer goed kunt starten (er is geen tweede keer), is het verstandig om dit op een zo’n gunstig mogelijk moment te doen: het moment dat je wilt innoveren om een nieuwe groeicurve te vinden, of het moment dat je moet innoveren, als de groei is weggezakt, na een reorganisatie. Stap op tijd over van het pad van ’beter’ naar het pad van ‘anders’. Tip twee is dan ook: pak het juiste moment om echt te innoveren.
Innovatie is een vaag begrip. Mijn derde tip is dan ook om te zorgen dat je bij de start richting krijgt door een duidelijk focus te kiezen. Dat doe je door een praktische innovatieopdracht op te stellen met de relevante interne stakeholders. Zodoende weet je van tevoren wat er van je wordt verwacht.
Als je een innovator wilt worden, is het cruciaal dat je leert om je oogkleppen af te doen: die van je organisatie en die van jezelf. Je krijgt namelijk pas originele ideeën als je nieuwe inzichten en inspiratie hebt. Jezelf innoveren begint daarom met het krijgen van een innovatieve mindset. Tip 4 is daarom: ga ontdekken. Daardoor leer je je oogkleppen af te zetten en in kansen te denken.
De kans dat jouw nieuwe ideeën gelijk een schot in de roos zijn, is klein. Je ziet altijd iets over het hoofd. Mijn vijfde tip is om eerst met de beste ideeën te experimenteren, zoals veel startups doen. Zo probeer je op een snelle manier te achterhalen of jouw originele ideeën aantrekkelijk, maakbaar en levensvatbaar zijn.
Tot slot: innoveren is anders dan verbeteren. Verbeteren doe je in kleine stapjes met vrijwel zekere resultaten. Innoveren doe je in sprongen. Je springt vooruit, of naar links of naar rechts. Dat maakt mensen onzeker. Innoveer daarom met een stappenplan. In Innoveer Jezelf beschrijf ik zes praktische stappen. Dat geeft mensen houvast en vergroot je de kans op succes. Zodoende kan iedereen innoveren. Deze aanpak kun je goed gebruiken om innovatie op gang te krijgen in jouw organisatie, op weg naar een innovatieve organisatiecultuur.
Gijs van Wulfen is professioneel spreker, auteur en trainer over innovatie en design thinking. Hij is de auteur van Innoveer jezelf en van verschillende andere boeken over innovatie. Het innovatiedoolhof werd op 18 april verkozen tot Managementboek van het Jaar 2017.
Over Gijs van Wulfen
Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.