Als directeur van een uitgeverij van managementboeken voelde ik me al die jaren zelfstandig ondernemer. Ik had het fonds en de uitgeverij immers van de grond af opgebouwd met alles wat daarbij komt kijken. Echt een geweldige tijd en waanzinnig veel geleerd.
Maar onverwacht na 25 jaar hield op: een reorganisatie. De leukste baan van de wereld, die van uitgever, werd geschrapt. Ik kon gaan. En toen? Na wat verwarring viel het kwartje: ik was en ben ondernemer! Dus dat is wat ik ga en blijf doen. En omdat ik niets liever doe en niets beter kan dan content maken, ben ik in 2017 ‘De Contentbouwers’ gestart.
Het gaat goed met De Contentbouwers. Alles – maar dan ook alles – weer zelf doen, geen collega’s om mee te sparren, geen rinkelende telefoons, nog geen trouwe klanten die steeds terugkomen, geen medewerkers die tegengas geven waardoor beslissingen beter worden. Niets van dat alles. Ik wil het zelf doen! En heb mensen om me heen die meedenken én ook nog eens een boek schrijven: Maandagmorgen staat alles op z’n kop!
Wederzijdse ambities
Een onmisbaar boek voor starters zoals ik. En ook voor ondernemers die al (veel) langer bezig zijn. Waarom? Omdat het je heel goed laat voelen en zien wat je moet doen om je ondernemersdroom om te zetten in daden, in resultaat. Met alles wat je daarbij tegenkomt.
Het mooie van dit boek is dat het mij als startende ondernemer helpt continu de klant voor ogen te houden. Zelf denk ik heel goed te weten wat ik kan en wat ik wil. Maar mijn marktkracht – en dus mijn bestaansrecht – wordt bepaald door klanten (langdurig) aan me te binden. Dat kan alleen door onze wederzijdse ambities en groeimogelijkheden te ontdekken en waar te maken. Het woord ‘wederzijdse’ zet ik hier niet voor niets cursief. Je kunt nog zo veel mooie plannen en goede bedoelingen hebben, en zoveel dingen kunnen, kennen en willen, maar als die niet aansluiten bij wat je klanten nodig hebben, gaat het nooit wat worden. Misschien een open deur, maar ik ben blij dat ik de ondernemers niet de kost hoef te geven die vooral hun eigen ding doen en de klanten uit het oog verloren.
Scherper én actiever!
En dit is dan nog maar één onderdeel van het boek. Ik heb het nog niet gehad over witte olifanten, het omdraaien van de trechter, winnende offertes, menukaarten en de roadmap. Onderwerpen die mij anders laten kijken naar zaken waarvan ik dacht dat ze geen geheimen meer voor me hadden. Daar heb ik me aardig in vergist. Ik ben nu veel scherper én actiever. Want dat is het mooie van Maandagmorgen staat alles op z’n kop: je gaat echt anders kijken. En anders doen. Het inspireert. En geeft je energie.
Dat komt ook, zegt de uitgever in mij, door de schrijfstijl en de vormgeving. Het leest als een trein en is door vele illustraties echt een leuk boek. Maar het komt vooral door de enorme drive van de auteur, Edward Nagel. Zijn passie voor ondernemen spat van de pagina’s af. En heeft in ieder geval mij ‘besmet’. Je bent dus gewaarschuwd!
Monique Lindzen is eigenaar van De Contentbouwers
Over Edward Nagel
Ik ben Edward Nagel. Na mijn studie elektrotechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven kwam ik al snel in de internationale zakenwereld terecht. Mijn zoon vroeg me eens ‘Pap, waar ben je eigenlijk allemaal geweest?’ Samen gingen we tellen en ik durf het bijna niet op te schrijven, maar het waren 55 landen. Ik heb in vele culturen mogen werken, met heel verschillende klanten en ondernemers. Mooie en uitdagende klussen. Veel change management. Echt samen werken. Samen tegenslag doorvoelen en overwinnen. Samen successen vieren. Ervaringen delen Al langer wilde ik mijn ervaringen breder delen dan alleen maar ‘on the job’. Door starters maar ook ondernemers die al langer bezig zijn een toolbox te geven. Ze supporten om hun business dromen en doelen écht uit te laten komen. Omdat er zoveel meer mogelijk is dan je zelf (be)denkt. Ik ben toen gaan schrijven en dat resulteerde in mijn eerste managementboek, dat in november 2017 verscheen: ‘Maandagmorgen staat alles op z’n kop!’. Want zo voelt het als je een waanzinnig business idee hebt en daarmee van start wilt gaan. Een boek dat gaat over hoe je je marktkracht vol kan inzetten. Drijfveren ontdekken Tijdens het schrijven merkte ik dat ik mijn kennis en ervaring ook graag op een actieve manier wilde delen: als coach van starters, ondernemers en managers om hen op weg te helpen hun dromen te realiseren. Omdat groei en change mij blijven fascineren. Vooral wat de werkelijke drijfveren van mensen zijn. Hun bronnen, de vorming en uiting ervan. En daarnaast de bekende business en organisatie dynamiek. Waarom? Omdat ik geloof dat business groei en persoonlijk groei hand in hand gaan. Daarom heb ik in 2016 de 3-jarige coachopleiding bij Phoenix Opleidingen in Utrecht afgerond. Samen een antwoord vinden Inmiddels heb ik een aantal coach trajecten gedaan. Bij de Universiteit van Amsterdam en bij Qredits bijvoorbeeld. Zeer uiteenlopend van aard. Helpen met het schrijven van het businessplan voor de kredietaanvraag. Sales activiteiten ontwikkelen. Té ambitieuze plannen bijstellen. Meer balans vinden tussen werk en rust. Debiteuren strakker managen. Elke keer samen met de ondernemer ontdekken: wat is de beste knop om als eerste in te drukken? Het mooie is dat je nooit van tevoren weet wat de echte uitdaging is. Soms is het nog te ontwikkelen ondernemersvakmanschap. Soms iets persoonlijks. Maar altijd thema’s rondom de kernvraag: wat is je ondernemersvonk en hoe kunnen we die ontketenen? Daar samen een antwoord op vinden, dat is leuk en ontzettend dankbaar.