In dat geval heb je waarschijnlijk al gemerkt dat geen twee bullet journals hetzelfde zijn. En dat is precies de kracht ervan. Een bullet journal is een agenda, afstreeplijst, logboek, inspiratiebron, dagboek, checklist en notitieblok in één. En jij bepaalt wanneer je het waarvoor gebruikt. Een bullet journal is namelijk niets meer dan een leeg schrift, dat je naar eigen believen invult. Een leeg schrift? Van papier? Ja, want een bullet journal is ‘het analoge systeem voor het digitale tijdperk’. En juist dat analoge biedt grote voordelen: hoe vaak check jij niet ook meteen even je Facebook, Instagram of Twitter als je je agenda of je online notities bekijkt? Omdat je bullet journal offline is, heb je helemaal geen computer nodig om bij je to-dolijst of je aantekeningen te komen.
Daar komt nog bij dat het een heel ontspannende bezigheid kan zijn om iets met de hand op te schrijven in plaats van het te typen. Hoewel de handeling zelf (fysiek) vermoeiender is, zorgt met de hand schrijven ervoor dat je nauwkeuriger wordt en beter nadenkt over wat je schrijft; zonder backspace is een fout immers permanent. Ook blijken we zelfgeschreven notities beter te onthouden.
Een leeg schrift dus. Ieder schrift en iedere ringband met losse blaadjes volstaat, ook daarin ben je geheel vrij. De meeste mensen geven echter de voorkeur aan papier met stipjes, omdat het net zo veel houvast biedt als lijntjes of ruitjes, maar dezelfde keuzemogelijkheden geeft als blanco papier. Vrijheid is mooi, maar het kan je ook onzeker maken. Als alles mag, waar begin je dan? In dit boek geven we je handvatten om van je ultieme doel in het leven in logische stappen tot een dagelijkse to-dolijst te komen.
We hebben dit boek ingedeeld in vijf niveaus: levensdoelen, jaardoelen, maanddoelen, weekdoelen en dagdoelen. Niet toevallig zien we deze structuur in de meeste bullet journals terug. In ieder van deze hoofdstukken geven we je informatie, voorbeelden en tips, afkomstig van grote denkers en doeners, over hoe je op dat niveau het meeste uit je bullet journal kunt halen en daarmee het meeste uit jezelf. Want je wilt natuurlijk wel echt iets aan je bullet journal hebben: meer rust in je hoofd krijgen, tijd winnen, je goede voornemens makkelijker volhouden. Dat kan allemaal. In ieder hoofdstuk zie je regelmatig de volgende drie iconen in de kantlijn opduiken: Breinmanagement: deze tekst gaat over hoe je je hersenen optimaal kunt laten functioneren en meer inzicht krijgt in je drijfveren.
Tijdmanagement: deze tekst gaat over het zo zinvol mogelijk inzetten van je beschikbare uren, zowel op je werk als thuis. Energiemanagement: deze tekst gaat over hoe je je energie het best verdeelt over de dag en hoe je meer energie krijgt met beter eten, dieper slapen, meer bewegen et cetera door je goede voornemens ook daadwerkelijk uit te voeren.
Tussen de hoofdstukken over de vijf niveaus tref je ‘Wat je moet weten over…’-hoofdstukken aan over verschillende aspecten van het bullet journal. Soms zijn ze theoretisch, maar meestal heel praktisch. Ze gaan bijvoorbeeld over welke notitieboeken heel geschikt zijn, over het ontstaan van bullet journaling of over de kracht van verbeelding.
Achter in dit boek kun je een begin maken met je eigen bullet journal. Experimenteer met verschillende indelingen, oefen met het opdelen van doelen in behapbare taken, kijk welke lay-out je het meest bevalt, kortom: ga aan de slag en ontdek hoe een bullet journal ook jouw leven overzichtelijker maakt.
Over Business Contact
Uitgeverij Business Contact richt zich op professionals en het algemene publiek. De uitgeverij is gespecialiseerd in vertalingen van de beste buitenlandse managementgoeroes en het publiceren van Nederlandstalige boeken die vernieuwende managementconcepten bevatten, met oog voor de toegankelijkheid en de praktische toepasbaarheid. We willen met onze boeken prikkelen, enthousiasmeren en inspireren, zonder het oog op inhoudelijke kwaliteit te verliezen.
Juist aan de kwaliteit van de concepten en teksten besteden we veel tijd en energie. Een auteur mag van onze uitgeverij intensieve begeleiding verwachten, we zijn een serieuze sparringpartner voor nieuwe ideeën en daarnaast helpen we auteurs hun ideeën in concrete structuur en tekst om te zetten. Ook in de marketing en de pr is de uitgeverij sterk, zeker in de algemene media en de boekhandel. Wij kunnen grote campagnes opzetten en uitvoeren om een breed publiek te bereiken, maar ook specifieke doelgroepen bereiken.