Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Contentmarketing en Community Management

‘Hoe zorg ik voor meer en nieuwe business?’ en ‘hoe beïnvloed ik gedragsveranderingen?’ zijn prangende vragen voor managers.

Mascha Gerretsen | 25 juli 2018 | 3-4 minuten leestijd

Contentmarketing is het antwoord: engagerende content helpt zowel een groter publiek aan te spreken als om gedragsverandering te stimuleren via interactie,  dialoog en community management. Hoe dat werkt en hoe je het beheersbaar maakt? Mascha Gerretsen legt het uit.

De essentie van contentmarketing is dat het aandacht geeft in plaats van trekt. Door aandacht te schenken aan wat mensen werkelijk bezighoudt en door handreikingen te bieden voor probleemoplossing of zelfontwikkeling. Dit betekent dat bedrijven zich moeten verdiepen in de achterliggende problematiek die zij (kunnen) oplossen met hun expertise en passie, los van bestaande producten en diensten. Op deze manier levert de combinatie van Contentmarketing en community management informatie op voor optimalisatie en innovatie.

De structuur en methodiek van ‘Contentmarketing en community management’

Het boek start met een model om contentmarketing en de community te managen: de ROEM-cyclus van Randvoorwaarden, Organiseren, Engageren en Meten. In de praktijk gaat het vaak mis in de eerste fase: organisaties starten met content marketing zonder commitment of voldoende budget. Ons boek biedt verschillende manieren om draagvlak en budget te realiseren, zodat je daarna de content-doelen en doelgroepen kunt vaststellen.

In de tweede fase ga je de resources en de benodigde content plannen en organiseren. In de derde fase is het van belang om te engageren, zodat bereik en interactie met content ontstaat. Zo breng je de dialoog op gang met de community. In de vierde fase ga je meten en optimaliseren: zijn de doelstellingen gerealiseerd, overtroffen, of vallen ze tegen? Door te analyseren waar het misgaat, zoals op inhoud, structuur of op techniek, kun je gericht optimaliseren. De methodiek maakt contentmarketing én community management beheersbaar en meetbaar oftewel: manageable.

De relatie tussen contentmarketing en community management

Uniek aan ons boek is dat het contentmarketing en community management verbindt. Volgens Pieter Vereertbrugghen, voorzitter van CUSTO, de Belgische vakvereniging van contentmarketing-agentschappen en partner bij Cyprus, is dit uniek. “Dat wat mensen zeggen over jouw merk, is belangrijker dan wat jij zelf zegt, daarom is community management en engagement cruciaal. De relatie tussen deze twee zo helder toegelicht, is jamais vu,” stelde hij in zijn laudatie bij lancering van ons boek. Juist hierdoor heeft het boek volgens Pieter enorme meerwaarde voor het vakgebied, evenals door de cross mediale benadering en aandacht voor innovatie en growth hacking.

Contentmarketing en community management voor innovatie en growth hacking

Door contentmarketing en community management strategisch in te zetten, ondersteunen zij  innovatie en growth hacking. Met aandacht gevende content, breng je de dialoog op gang en kom je meer te weten over de latente en manifeste behoeften en wensen van jouw (potentiële) doelgroep. Met deze informatie kun je producten en diensten verbeteren of zelfs ideeën ontwikkelen die nieuwe business opleveren. Ook kun je ideeën relatief risicovrij pitchen via contentmarketing, het boek biedt een methode en voorbeelden.

Cases en experts

Het boek bevat 35 gevarieerde cases: van Allerhande, Coca-Cola, DELA, de Hartstichting, LEGO, Livera, Natuurmonumenten, Nutricia tot Sanquin, Sligro en Ziggo. Het boek is veelzijdig en compleet, mede dankzij experts zoals bijzonder hoogleraar content marketing Ed Peelen (UvA), Christine Liebrecht (Tilburg University), Aart Lensink (LVB Networks), Mischa Coster (Grey Matters), Daniël Höyng (Nutricia), Martin Leeflang (Validators), Mischa Verheijden, Geurt Kreijns (Contentleaders), Chris Out (Rockboost), Wim van der Mark (Dialoogtrainers), Frank Janssen (Frankwatching), Mark Spermon (Upward Online), Fabian de Jong en Anne van Breda (Internetbureau Elephant) en nog vele andere goeroes.

Drs. Mascha Gerretsen is contentmarketingconsultant en werkt dagelijks vanuit haar bedrijf xmediamarketing aan diverse contentmarketing projecten voor verschillende opdrachtgevers en branches, zowel mondiaal als lokaal. Mascha heeft ervaring met A-merken als ORTEC en PostNL en is Bestuurslid Communicatie, Marketing & PR bij Reddingsbrigade Den Haag.

Drs. Irma Machielse is kerndocent (content)marketing bij de Hogeschool Leiden. Daarnaast helpt zij merken en organisaties om succesvol te zijn met contentmarketing en community management vanuit haar trainings- en adviesbureau ROEM Master.

Ze zijn de auteurs van Contentmarketing en Community Management.

Over Mascha Gerretsen
Drs. Mascha Gerretsen is content marketingconsultant en werkt dagelijks vanuit haar bedrijf xmediamarketing aan diverse content marketing projecten voor verschillende opdrachtgevers en branches, zowel mondiaal als lokaal. Mascha heeft ervaring met A-merken als ORTEC en PostNL en is Bestuurslid Communicatie, Marketing & PR bij Reddingsbrigade Den Haag.
Over Irma Machielse

Drs. Irma Machielse is als docent contentmarketing verbonden aan Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden en Beeckestijn Business School. Daarnaast helpt ze merken en organisaties om succesvol te zijn met contentmarketing en community building.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden