Net zoals in mijn eerste boek Influencers werk ik met een mix van tips, cases, inzichten van externe experts en met doe-opdrachten om je te activeren.
Unfair Advantage: wat en waarom?
Zal ik met het goede nieuws starten? Europa denkt iets traditioneler dan de Verenigde Staten en Azië. En dus duurt het iets langer voor de ultra-competitieve manier van business doen hier belandt. We zien vaak wat ons te wachten staat op een ander continent. Dankzij alle buitenlandse voorbeelden en cases, zie je de concurrentie meestal van ver aankomen. Een luxesituatie en uitstekend nieuws! Als Europees bedrijfsleider of marketeer heb je 36 maanden om de concurrentie voor te zijn én te overtroeven met een Unfair Advantage. Je hebt 36 maanden om je op een plan van aanpak te focussen. Waarom 36 maanden? Omdat je bijna alles kunt oplossen en veranderen in drie jaar tijd. Ook venture capitalists houden van deze termijn. Vertel me achteraf niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. Staat de concurrentie nu al voor je deur? Geen nood! Volg mijn stappenplan en pak de concurrentie vlijmscherp aan met een Unfair Advantage.
Met de businesslogica Unfair Advantage leren jij en je teams denken zoals een jachtluipaard. Weg met Calimero-gedrag, welkom cheeta-gedrag. Aan Calimerogedrag heeft niemand wat. Consumenten vragen om niet bij buitenlandse websites te kopen, is evenmin een puik plan. Jouw ambitie? Zélf de te benijden speler worden. Je Unfair Advantage is zo uniek, dat je de concurrentie buitenspel zet en de marktleider aankunt. Je bent niet beter dan de dominante leider, maar extreem uniek. De beste concurrentie is geen concurrentie. Toch? Zelfs als je met de dominante leiders samenwerkt, sta je sterk met een Unfair Advantage.
Wat als de wereld je dorp wordt?
In het digitale tijdperk verdwijnen afstanden, plotseling krioelt het van de concurrentie. Rivalen komen onverwacht, razendsnel en van alle kanten. Opeens staan ze daar, zonder waarschuwing. Tijd en ruimte zijn vandaag geen concurrentiebarrières meer. Concurrenten die zich vroeger op veilige afstand bevonden, zijn op enkele milliseconden je digitale buurman. Goed zijn is niet langer goed genoeg, beter is nauwelijks beter. Iedereen zit in elkaars vaarwater. Als je niet uitpakt met een Unfair Advantage, dan ben je eraan, kapot, afgemaakt. Of je wordt opgeslorpt, welkom consolidatie. Noodgedwongen bundel je de krachten met concurrenten. Enkel samen kun je de grote kleppers aan, maar je verliest wel je bedrijf, je naam.
Wil je dat scenario vermijden? Dat kan! We gaan samen aan de slag met een concurrentiestrategie en stappenplan op maat van het internettijdperk. Want hoewel strategische raamwerken zoals Tipping Point en Blue Ocean Strategy je misschien wel bekend in de oren klinken, staken maar weinig modellen na het jaar 2000 de oceaan over. Europa houdt van zijn klassiekers. Klassiekers geven je een stevig fundament, maar er is meer nodig. Vandaar dat ik je heel enthousiast alles vertel over mijn model, Unfair Advantage. Met dit millenniumproofmodel los je veel op. Als jij de Unfair Advantage van je bedrijf vindt, los je veel pijnpunten tegelijk op. Zelfs de pijnpunten waar je (nog) geen weet van hebt.
Tegelijkertijd ben ik er mij van bewust dat je met dit boek enkel je pijlen kunt richten op wat binnen je macht ligt. De gevolgen van de marktmachttoename en andere macrotrends kun je niet overmeesteren. Wel leg ik uit hoe je hogere barrières kunt inbouwen tegen dominante wereldspelers.
Carole Lamarque is stichtend vennoot van Duval Union Consulting. Daarnaast heeft ze 20 jaar ervaring in innovatieve en zeer competitieve marketing bij bedrijven als Shell, Proximus, Sanoma Media en Telenet. Ze is de auteur van Unfair Advantage.