Het zijn ondernemers die zijn doorgegaan waar anderen stopten, die hun markt hebben verstoord en vervolgens hun bedrijven spectaculair hebben laten groeien. Ondernemers die de wereld beter maken, niet alleen door hun diensten en producten, maar ook door werkgelegenheid en economische impact. Waarom zijn juist deze ondernemers zo succesvol? Wat is hun geheim? En wat kunnen we van hen leren?
Energie. Dat voel je vaak als je met bevlogen ondernemers praat. Mensen die iets toe willen voegen aan de wereld. Dat lukt hen alleen als ze creatief zijn, energie geven, hard werken. Als je zelf aan het ondernemen bent, heb je vaak een bijzondere klik met andere ondernemers. Je begrijpt elkaar, al zit je in een hele andere branche en verkoop je vaak een compleet ander product. Toch zie je ook verschillen. Wij: Wessel Berkman, Dennis Mensink en Valentijn van der Burg, zijn alle drie ondernemer, werken alle drie voor snelle en minder snelle groeiers. Bij die eerste categorie gaat het om bedrijven waar iedereen het over heeft. Bedrijven die door het dak gaan en hun markt verstoren door een nieuwe standaard neer te zetten. Bij deze ‘marktverstoorders’ zie je trots, voel je de energie, ligt de hartslag hoger en lijkt elke dag een feest.
Raamwerk: 27 inzichten en conclusies
Wat zijn nou onmisbare factoren om de markt te verstoren? Wat moet je als ondernemer of manager doen om zélf een marktverstoorder te worden? Om daar achter te komen interviewden we 22 topondernemers. Sterke persoonlijkheden, met fantastische verhalen. Ieder gesprek was op zijn beurt weer uniek en leverde nieuwe inzichten op. En wat bleek al snel: een snelgroeiend bedrijf krijg je niet door één ding heel goed te doen… Uiteindelijk hebben de auteurs na alle gesprekken en in samenwerking met de groeiexperts van nlgroeit een raamwerk kunnen opstellen van 27 inzichten en conclusies die voor de meeste marktverstoorders lijken te gelden.
‘Gewone’ mensen
Ieder inzicht is op zichzelf niet wereldschokkend, maar als je ze combineert, ontvouwt zich een uitgekiende formule die uiteindelijk hun succes lijkt te bepalen. Maar kan iedereen dan op deze manier succesvol worden? De marktverstoorders beantwoorden deze vraag overwegend positief. Immers, in de basis zijn marktverstoorders ook ‘gewone’ mensen zoals jij en ik. De meesten hebben een eenvoudige achtergrond en verschilden in hun jeugd niet zoveel van hun vriendjes en vriendinnetjes. Daarnaast geven marktverstoorders ook aan dat de factoren timing en geluk een niet-onbelangrijke rol spelen in hun succes. Dat is een sympathieke bewering, maar toch komen wij in onze analyse tot andere bevindingen.
Lef hebben en nooit opgeven Geluk en timing worden afgedwongen door een scherp verstand, een sterke onderliggende ambitie en een volhardende mindset om het beter te willen doen dan anderen. En dan gaan marktverstoorders net zolang mee door totdat het slaagt. Zit dan alles mee en lukt dat zomaar? Nee, natuurlijk niet. Vrijwel alle marktverstoorders zijn getekend door pijnlijke en zware momenten. Maar juist nooit opgeven, lef hebben en je niet tegen laten houden zijn de factoren die de succesvolle marktverstoorders typeren. En dat maakt ze uiteindelijk bijzonder en succesvol.
Kortom: het LEF-raamwerk is een stelsel van principes en gedragingen. Dat moet je beseffen en je moet op de juiste momenten op de verschillende gebieden acteren. Iedere marktverstoorder heeft zijn eigen focus en karakteristieken die hem of haar zo succesvol maken, maar dit raamwerk geeft een goed inzicht in welke factoren dat groeisucces nu bepalen.
Wessel Berkman is de oprichter van De Commerciële Revolutie en The Social Selling Company. Daarnaast is hij initiatiefnemer van de exclusieve netwerken Nintes, Nedbricks en The Millennials. Hij daagt zijn klanten graag uit om in beweging te komen. Hij is een veelgevraagd spreker en neemt deel aan verschillende ventures. Hij schreef eerder bestsellers zoals De Commerciële Revolutie, 365 uitdagende vragen, Management zoals het bedoeld is en De Brown Paper Methode.
Dennis Mensink is oprichter van PR- en contentmarketingbureau Mediatic. Hij combineert een journalistieke achtergrond met een voorliefde voor marketing en ondernemen. Hij schreef verschillende ondernemersboeken en is initiatiefnemer van Fambizz (uitgave voor familiebedrijven) en FinanceInnovation (platform voor veranderaars in finance). Ook is hij mede-eigenaar van 27vakantiedagen.nl, een van de grootste reiscommunities van Nederland.
Valentijn van der Burg is een bevlogen fotograaf en content creator die voor talloze bedrijven heeft geschoten, waaronder The Volvo Ocean Race. Valentijn is eigenaar en initiatiefnemer van Tinmedia. Naast het creëren van ‘awesome’ content is Valentijn medeoprichter van Meettin en De Tinfabriek in Naarden, aanbieder van kwalitatieve en vooruitstrevende kantoorruimtes, vergaderruimtes en ruimtes voor zakelijke bijeenkomsten.
Ze zijn de auteurs van LEF (met oa Pieter van Coolblue, Rituals en Picnic) - Het geheim van marktverstoorders ontrafeld.
Over Wessel Berkman
Drs. ing. Wessel Berkman heeft sinds 1999 ervaring in commerciele optimalisatie. Hij is oprichter van The Brown Paper Company, De Commerciele Revoultie, The Social Selling Company en Employee Growth Factory. Zijn organisaties laten zich graag afrekenen op de behaalde meetbare duurzame resultaten. Naast dit werk schrijft hij boeken en houdt hij zich bezig met leiderschapsontwikkeling.