Veel boeken die over profileren gaan, beschrijven hoe je assertiever moet worden. In Profileren zonder Opscheppen mag je jezelf blijven en krijg je tips hoe je dan toch kunt opvallen. Door dit boek besef je dat zichtbaar zijn niet alleen belangrijk is voor jezelf. Anderen waarderen het als jij jezelf meer laat zien, als ze weten wat ze aan je hebben en wat ze van jou kunnen leren.
In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd wat profileren is en waarom je het zou willen. Het tweede hoofdstuk laat je nadenken over welke kwaliteiten je hebt waarvan je wilt dat die zichtbaar zijn voor anderen. En dan volgt hoofdstuk 3: Hoe maak je je zichtbaar? Dit uitgebreide hoofdstuk neemt je mee naar de drie gebieden waarop je jezelf zichtbaar kunt maken:
- Appearance: de verpakking van je kwaliteiten, bijvoorbeeld kleding
- Communicatie: wat je zegt en hoe je dat zegt
- Gedrag: wat je wel en niet doet
De tips zijn multi-inzetbaar: ze helpen bij je dagelijkse werk, in je contact met je leidinggevende, bij vergaderingen, netwerken, het geven van presentaties en ook bij een sollicitatieproces.
Alvast een aantal tips die je in het boek leest:
Vergaderingen
Ga naar een vergadering omdat je er wat aan hebt, niet omdat het moet. Bedenk welke rol jij hebt in een vergadering en draag bij vanuit jouw kwaliteiten. Niet iedereen hoeft nieuwe ideeën te roepen. Als jij bijvoorbeeld iemand bent die wat langer nadenkt en graag analyseert, geef je aan dat jij de voors- en tegens van de nieuwe ideeën tegen elkaar gaat afzetten.
Sollicitatiegesprekken
Maak een tweerichtingsgesprek van een sollicitatiegesprek en geen eenzijdige ondervraging door een potentiële werkgever. Ieder mens vindt het fijn wanneer er naar hem geluisterd wordt. Recruiters zijn ook mensen. Luister dus goed en wees geïnteresseerd.
Je uiterlijke presentatie
Mensen plaatsen anderen altijd in een hokje. Zorg dat je in het juiste hokje terechtkomt door bewust na te denken over wat je wilt uitstralen. Wees je ervan bewust dat kleding niet moet afleiden, maar juist de aandacht naar je gezicht moet brengen.
Online-zichtbaarheid
Als je een online-profiel aanmaakt, denk dan na over wie jouw profiel gaat bekijken en wat je ermee wilt bereiken. Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, schrijf dan in de kopregel bij LinkedIn niet alleen iets van ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging', want dan vindt een recruiter je niet.
Overtuigen
Wil je overtuigen? Wees overtuigd van je eigen verhaal. Als je erg je best doet om te overtuigen, bijvoorbeeld omdat je verwacht dat de ander het niet met je eens is, ben je juist minder overtuigend. Om iemand te overtuigen is het heel belangrijk te weten wat er bij diegene speelt. Vraag daar dus naar, en speel daarop in met jouw verhaal.
Drs. Mirjam Hubregtse, de auteur van Profileren zonder Opscheppen, weet als geen ander het beste in je naar boven te halen. Ze werkt samen met image consultant Sascha Bertus, auteur van Verpak je Succes, onder de naam Room to Grow, en is gespecialiseerd in zichtbaarheid op de werkvloer.
Over Mirjam Hubregtse
Mirjam Hubregtse is een autoriteit op het gebied van zichtbaarheid. Als eigenaar van trainingsbureau Room to Grow, de? expert in zichtbaarheid en personal branding, weet zij als geen ander het beste in je naar boven te halen.