Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Meer weten met big data - In 60 minuten

Met Meer weten met big data wilde ik een boek maken waarin ik een aantal belangrijke technologische ontwikkelingen rondom big data op zeer toegankelijke wijze beschrijf en laat zien wat de gevolgen van die ontwikkelingen zijn.

Dik Bijl | 20 november 2019 | 3-4 minuten leestijd

Moeilijk klinkende begrippen als big data, data analyse, machine learning, digitale transformatie en data science worden geïntroduceerd op een manier die voor iedereen te begrijpen is en waarbij je ook kunt zien hoe deze ontwikkelingen onze maatschappij aan het veranderen zijn. Kennis nemen van die ontwikkelingen en hun gevolgen is belangrijk om ze de baas te blijven, je er niet door te laten overspoelen en er zelf op een slimme manier gebruik van te maken.

De hoeveelheid data die wij elke dag weer met zijn allen produceren is gigantisch en al die data wordt ook bewaard. Maar wat kun je ermee doen? Data wordt gezien als de derde productiefactor, naast kapitaal en arbeid. Door data te analyseren krijg je namelijk kennis en inzichten die je helpen om betere beslissingen te nemen. Dat geldt overigens niet alleen voor organisaties, maar ook voor de maatschappij en zelfs ons persoonlijk leven. De gezondheidszorg bijvoorbeeld heeft enorm veel baat bij (big) data analyse. Zo leren we dankzij data analyse steeds meer over de relatie tussen erfelijke aanleg, levensstijl en de effecten daarvan op onze gezondheid. Daardoor kunnen (deels) erfelijke ziekten zoals Parkinson of kanker in een vroegtijdig stadium gediagnosticeerd worden en bestreden of zelfs voorkomen met een combinatie van levensstijlverandering en medicijnen. Ook in je persoonlijke leven kun je gebruik maken van al die data die je zelf elke dag, elke minuut genereert. Ik geef in het boek het voorbeeld van hoe je verstandig en zonder dieet kunt afvallen aan de hand van big data, maar ook hoe je er beter door kunt slapen of in je huis energie mee kunt besparen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Machine learning is verantwoordelijk voor de doorbraak van kunstmatige intelligentie in de afgelopen tien jaar. Big data en machine learning zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dankzij machine learning kunnen we inzichten halen uit big data die met het blote mensenoog of mensenbrein niet zijn waar te nemen. Zie het als een microscoop waardoor een nieuwe wereld voor je opengaat van voorheen onzichtbare patronen en inzichten. Maar omgekeerd werkt het ook: big data vormt de brandstof voor machine learning. Dankzij big data worden machine learning algoritmen steeds krachtiger in het uitvoeren van cognitieve taken. Ze overstijgen daarbij steeds vaker de capaciteiten van de mens. Of het nu om het spelen van Go of Pac-Man gaat, het besturen van auto's, het interpreteren van röntgenfoto's, het detecteren van spam of het aanbevelen van producten; steeds vaker zie je machine learning oplossingen opduiken die autonoom opereren en superieure prestaties leveren.

Vaak wordt nog gedacht dat alleen ‘de grote jongens' zoals Google, Amazon, Facebook en Microsoft of grote overheden zoals China en de VS hun voordeel kunnen doen met big data (analyses) en machine learning. Maar ik laat zien dat je ook als kleine organisatie heel gemakkelijk en zonder grote investeringen kunt instappen in deze fantastische wereld; en je daarna geleidelijk kunt ontwikkelen tot een echte expert in het verkrijgen van relevante inzichten en het ontwikkelen van machine learning oplossingen die voor jouw organisatie van belang zijn.

De kracht van het format van de ‘in 60 minuten' reeks is dat de lezer in een uur tijd - als hij of zij een beetje doorleest - op de hoogte raakt van een belangrijke digitale trend. Daarom wilde ik graag dit boekje schrijven. Op andere plekken zoals mijn website dedatascientist.nl en in een of meer nieuwe boeken zal ik dieper op deze materie ingaan, zodat de geboeide lezer de ontdekkingsreis samen met mij kan vervolgen.

Dik Bijl onderzoekt hoe mensen nu en in de toekomst leven en werken. Hij schrijft boeken en geeft presentaties over technologische ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor mens, organisatie en maatschappij. Hij adviseert bedrijven over de manier waarop ze kunnen inspelen op nieuwe technologische ontwikkelingen. Hij is de auteur van Meer weten met big data.

Over Dik Bijl
Dik Bijl noemt zichzelf Ambassadeur van Het Nieuwe Werken. In 2007 schreef hij als pionier het boek 'Het nieuwe werken'. Sinds die tijd is Het Nieuwe Werken een begrip geworden en heeft hij zich er helemaal op toegelegd als schrijver, spreker, adviseur en coach. Het is zijn passie om mensen en organisaties te helpen om met Het Nieuwe Werken aan de slag te gaan.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden