Ik heb één vraag voor jou: Ben jij gelukkig met je werk, en bij uitbreiding je leven? Of worstel jij zoals zoveel mensen met dat streven naar die eeuwige work-lifebalance? Voel jij je ook geregeld verscheurd tussen gezin en bedrijf? Heb je moeite om je persoonlijke en professionele ambities met elkaar te verzoenen?
Zwemmen of verzuipen
Het voelt soms alsof we met z’n allen aan het zwemmen of verzuipen zijn en elke werkende m/v/x bijna ten onder gaat aan de maatschappelijke druk van ‘wat hoort’. Daarom maakte ik Workaholics. Als een luide oproep om de vele maatschappelijke verwachtingen in vraag te stellen.
‘Ja, maar het moet zo.’ Van wie? Ge moet just niks. Wat goed is voor iemand anders, is niet per se goed voor mij.
Ik heb geleerd dat ik mijn eigen pad moet volgen. Ik hoef mijn leven niet te modelleren naar wat anderen succesvol maakt. Als iets voor mij niet werkt, ben ik niet bang om dat toe te geven en mijn eigen keuzes te maken. Dit geeft me de vrijheid om te doen wat voor mij goed voelt, in plaats van voortdurend te voldoen aan de verwachtingen van anderen. En als het dan toch niet werkt, kan ik altijd van koers veranderen.
Niet alles weten kan een kracht zijn
Soms is ‘niet weten’ een voordeel. Door simpelweg te durven springen, zonder precies te weten waar ik uitkom, heb ik verrassende en innovatieve oplossingen gevonden. Het draait om vertrouwen op mijn intuïtie en niet altijd het ‘perfecte plan’ nodig te hebben.
Uitbesteden en zelfzorg zijn geen zwakte, maar een strategie.
Of het nu gaat om het bestellen van een foodbag of werk uitbesteden, ik heb geleerd dat het oké is om hulp in te schakelen. Door niet alles zelf te willen doen, creëer ik ruimte voor wat echt belangrijk is, zoals tijd met mijn gezin of rust voor mezelf.
Hoepels
Het zinloos om allemaal door hoepels te blijven springen op zoek naar een droombeeld dat waarschijnlijk niet bestaat en ons ook niet gelukkig zou maken. Ik ga je niet het ‘100 stappenplan’ bezorgen om miljonair te worden of een succesvol bedrijf uit te bouwen. Wel ga ik proberen je te doen nadenken. Te doen stilstaan. Te tonen hoe je, soms met kleine aanpassingen, een leven kunt creëren dat jij wilt, dat jou gelukkig maakt, waar je zelf de voorwaarden voor succes invult.
Over Yasmin Vantuykom
Yasmin Vantuykom is founder en CEO van het internationale influencermarketingagentschap Efluenz. Met haar online stukken en nieuwsbrieven over professioneel en persoonlijk succes bereikt en inspireert ze tienduizenden mensen.