Waarom moest er een boek komen?
Het stond altijd wel in mijn Top 5 van dingen die ik ooit wilde doen, maar het was onduidelijk waarover het precies moest gaan. Toen ik vanuit Lanzorate veel met ondernemers ging werken, begon dat idee te ontstaan en het begon allemaal met de titel van het boek. Veel ondernemers vroegen mij: hoe wordt ik zichtbaarder, maar dat is vaak niet het probleem. Ik wilde ondernemers wat handige marketingtips meegeven en bovendien is zo’n boek voor mij zelf ook een marketingtool. Mensen leren mij zo kennen en misschien gaan ze dan ook wel met mij werken. Omdat ik een beetje een controlfreak ben, heb ik het zelf uitgegeven.
En wat is de rode draad?
Dat mensen marketing zó ingewikkeld maken terwijl het allemaal zo eenvoudig kan. Ik sta bekend bij mijn klanten als iemand die de onzin er een beetje uithaalt. Ondernemers zijn vaak heel druk met van alles, maar niet met wat nodig is, namelijk klanten krijgen.
Zit daar altijd de kern van het probleem? Dat je heel druk moet zijn met klanten en niet met kopjes koffie drinken op een leuk terras?
Precies! Dat terrasje is leuk en voelt makkelijk. Alleen om klanten te krijgen moet je ook dingen doen die je nog nooit hebt gedaan en dat voelt niet goed. Ik hoor vaak: mijn buikgevoel zegt dat ik dat niet moet doen. Soms is het inderdaad even spannend om iets engs te doen, maar het hoort erbij. Er zijn ook zóveel boeken, vlogs, blogs en seminars met verhalen wat je allemaal moet doen als ondernemer. Ze rollen dan van boek naar goeroe en ik zeg dan: stop daar nu eens mee! Focus op klanten krijgen.
Is het vaak zo simpel?
Als mensen over de drempel zijn van het accepteren van een paar ongemakkelijke stappen dan hoef je echt niet constant zichtbaar te zijn. Volgens mij wordt zichtbaar zijn verward met constant posten, maar vergeet niet dat er voor de tijd van social media ook ondernemers waren die klanten hadden. Okay. je moet zichtbaar zijn bij de juiste mensen, maar dat hoeven er echt geen duizenden te zijn. Kijk, sommige mensen hebben daar plezier in, die kunnen lekker schrijven of een leuk verhaal vertellen, maar de meeste mensen niet. Dan kun je posten wat je wil, maar dat gaat nooit werken.
Maar hoe kom je dan aan klanten in jouw ogen?
Je moet uitvinden wat er voor jou werkt. Ik heb klanten die ontdekten dat ze het geweldig vinden om podcasts te maken en dan werkt dát dus goed. Veel ondernemers maken echter geen keuze: ze proberen steeds iets anders terwijl ik zeg: alle methodes om klanten binnen te halen werken.
Is dat echt zo?
Zeker, de reden dat ondernemers niet verkopen is vaak dat ze hun aanbod niet of te weinig noemen. Veel mensen praten er een beetje omheen, maar wat heb je nu te verkopen en wat kan de doelgroep ermee? Daar moet je wel duidelijk over zijn. Kijk, een boek heeft vaak een methode die door de schrijver op zijn eigen klanten is getest. Die heeft zo’n methode echter ontwikkeld door uit te zoeken wat voor hem werkt. Het werkt alleen: met die doelgroep, met dát aanbod en met dat budget. Je kan als beste gewoon iets kiezen, daarbij blijven en daarna bijslijpen. Als ik na mijn eerste poging om ondernemers te helpen, gestopt was, had ik ook niet lekker vanuit Lanzarote gewerkt. Ik heb een geweldig aanbod gelanceerd, maar niemand zag er iets in en toen ging ik het steeds aanpassen. Succesvol ondernemen is een kwestie van consistent zijn en niet steeds iets anders proberen.
Hoe kan jij ervoor zorgen dat mensen niet op een terras mopperen over te weinig werk?
Ik zit als het ware bij een ondernemer op de schouder en ik fluister: zou je niet eens dit doen? Als mensen mij vertellen hoe druk ze waren met hun website, vraag ik: hoeveel afspraken had je deze week? Natuurlijk doe ik het zelf ook wel eens; boven mijn computer staat niet voor niks in grote letters: ben je nu productief bezig? Als jij elke week twee potentiële klanten belt en je doet dat een jaar lang dan kom je verder.
Een andere valkuil is dat je als ondernemer heel erg bezig ben met het systeem. Dus dat je een perfecte - zogenoemde - funnel inricht die helemaal klopt, maar je vergeet één detail.
En daarom is hoofdstuk 1 ook zo belangrijk waarin staat dat je eerst maar eens moet uitvogelen wat je eigenlijk wil als ondernemer. Wil je een miljoen euro omzetten of ben je gewoon blij als je lekker op vakantie kan, je prettig woont en je leuk werk hebt? Hoeveel geld heb je dan nodig? Ikzelf bijvoorbeeld wil maximaal 20 uur werken. Ik woon niet voor niks op Lanzarote, wil ook naar buiten….En ondertussen vertellen goeroes dat iedereen miljoenen moet verdienen.
Seven figures in een jaar of zoiets.
Ja dat. Alsof iedereen zomaar miljoenen kan verdienen met een beetje manifesteren. Je kan wel allemaal biologisch willen eten, maar daar is de wereld te klein voor. Misschien helpt mijn Groningse nuchterheid daar bij. Bepaal wat je wil bereiken, bedenk iets wat voor jou werkt om veel klanten binnen te halen en ga dat proberen en consistent doen. Sommige mensen kunnen dat perfect alleen en anderen hebben daar een beetje hulp bij nodig. Als ondernemen makkelijk was dan was iedereen ondernemer. Succesvolle ondernemers doen dingen die andere mensen niet willen doen. Als je miljoenen wilt verdienen ben je ook tyfus druk en dat moet je maar willen.
Zelfkennis is ook belangrijk. Je kan wel een bedrijf van 100 mensen ambiëren, maar zonder managementkwaliteiten is dat lastig.
Veel coaches duwen de mensen die ze begeleiden in een hokje. Toen ik mijn fitnessbedrijf had verkocht en naar Lanzarote was verhuisd, had ik ook een coach die mij in zo’n keurslijf in duwde. Als ik een 7 figures coachbedrijf wilde hebben, moest ik doelgroep X omarmen, maar ik wilde dat helemaal niet. En dan voelt het alsof ik raar ben.
Over Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.