Als je dan het hele verhaal hoort dan blijkt dat het zeker niet vanzelf is gegaan. Zo ook het verhaal achter het biermerk Gebrouwen door Vrouwen en het bijbehorende boek. Do en Tessel de Heij geven op een luchtige manier een inkijkje in hun leven en hoe ze zijn gekomen waar ze nu staan. Heel inspirerend!
Hoe zet je een merk op?
Tessel en Do nemen je mee op reis. Van het prille begin: het idee om zelf een biertje te brouwen tot het opzetten van een heel nieuw merk. Wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe zijn ze bijvoorbeeld op hun naam en logo gekomen? Hoe hebben ze hun eigen biermarketing aangepakt? Het is verfrissend, omdat ze gewoon starten en gaandeweg ontdekken wat werkt. Van zelf langs gaan met biertjes in de horeca tot het bedenken van een eigen ‘influencer concept’. Maar leer ook vooral van hoe ze het boek hebben vormgegeven, want dat is totaal in lijn met hun eigen merkbeleving.
Wanneer maak je de overstap van hobby naar onderneming?
Een vraag waar veel startende ondernemers mee rondlopen is: wanneer maak je de overstap van hobby naar onderneming? Voor op het boek staat ook: van brouwhobby tot succesvol biermerk. De dames laten zien dat het mogelijk is om rustig te experimenteren met een hobby naast je fulltime baan om daarna volledig te gaan vlammen als fulltime ondernemers. Maar ook dat deze keuze altijd een sprong in het diepe is. Je gaat er helemaal voor of je doet het niet.
Lessons learned van investeerders tot bierbrouwen
Toch laten ze niet alleen de mooie succesvolle delen van hun onderneming zien. Groots groeien en mooie avonturen beleven, zoals bierbrouwen in China, gaat ook gewoon gepaard met veel fouten maken. Van fouten maken bij het brouwen van bier tot het runnen van een team, Tessel en Do delen het eerlijk met je in dit boek. Tussendoor komen ze ook met fijne informatieve pagina’s, zoals: wat moet je weten als je gaat werken met een investeerder of met crowdfunding? En natuurlijk het stappenplan: hoe brouw je je eigen bier?
Het boek is een fijne totaal beleving van een succesvol vernieuwend biermerk. Gebrouwen door vrouwen is een fijn boek voor ondernemers en marketeers om ’s avonds mee op de bank te ploffen.
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.