Dit deel van het verhaal is niet de hoofdmoot van het boek, maar wel een rode draad die regelmatig terugkeert. Waar het vooral over gaat: experimenteren, je vaste baan opzeggen voor je eigen bedrijf, personeel aannemen, zorgen voor en over geld, marketing, groeien en genieten. Inspiratie voor iedereen die droomt van het ondernemerschap.
Tessel en Do de Heij beschrijven in Gebrouwen door Vrouwen hun persoonlijke ontdekkingsreis in zowel de wereld van het bier als het ondernemerschap. Hoe het begon? Gewoon, met een lekker biertje tijdens het stappen. En zin om zelf iets te brouwen. Op veldonderzoek (ja, zo kun je dat ook noemen) naar bijzondere smaken. En dan aan de slag met een starterskit (tip 1: niet doen!) in de badkamer. Met ontploffende flessen en veel door de gootsteen gespoelde mislukte probeersels. Maar, ter bemoediging: toch best snel al een verdraaid lekkere triple. Niet zo’n laf zoet ‘vrouwenbiertje’ zoals ik laatst kreeg aangeboden, maar een straf speciaalbier waar bij de lancering niet alleen de tent van op zijn kop ging.
De zussen nemen je op beeldende en relativerende wijze mee op hun reis. Hoe ze bijvoorbeeld leerden dat nauwkeurig werken belangrijk is bij het brouwen én bij de administratie. Dat het belangrijk is om goede spullen te hebben en dat betekent dat je moet investeren. En dat je daarvoor geldschieters nodig hebt. Waar je bier allemaal aan moet voldoen als je het in de supermarkt wilt verkopen. Hoe je je bier in China op de markt krijgt. Belangrijke les: je hoeft het niet allemaal zelf te doen! Tessel en Do konden een beroep doen op andere bierbrouwers, handige contacten in de horeca en gelukkig ook op hun broer, die wél verstand heeft van en geduld heeft voor boekhouden. Ieder haar talent tenslotte!
Gebrouwen door vrouwen is ook een fijn boek als je meer wilt weten over bier. Nee, een weizen is geen witbier. En bier proef je eigenlijk bijna net zo als wijn: kijken, ruiken, proeven. Alleen uitspugen is niet de bedoeling omdat je dan je smaakpapillen voor de bittere tonen mist. En als bier appelig of naar popcorn smaakt, dan is er een brouwfout gemaakt. En wil je weten of je een echte ‘biergeek’ bent? Doe de test in het boek en je komt erachter!
En hoe is dat dan, vrouw zijn in de mannen-bierwereld? Het belangrijkste: gewoon heel goed bier maken. Het product spreekt voor zich. Niet ingaan op opmerkingen van mannen die grappen dat je maar eens een ‘dom blondje’ moet brouwen. Je bedrijfsnaam een tijd niet op je bus laten zetten omdat je bezorgd bent over mogelijke negatieve publiciteit als je er nog niet zo goed mee kunt parkeren. En verder gebruik maken van het feit dat je opvalt, dus aangrijpen die publiciteit! En dan niet vermoeid met piekhaar of juist over de top gestyled op de foto, dus op make-up-cursus. En vooruit dan maar, dan zijn de krantenkoppen lekker seksistisch: ‘Bierbrouwen blijft mannelijk maar er is ruimte voor vrouwelijke invloed’ en zelfs ‘Bier en tieten’ [sic]. Maar dat dateerde al weer uit 2015, dus hopelijk is deze onzin al weer voorbij.
Of je nu ambities hebt om een biermerk op de markt te brengen of wilt leren van twee ondernemende vrouwen, Gebrouwen door Vrouwen is een feest om te lezen. Het plezier spat van de pagina’s. Proost!
Over Liesbeth Tettero
Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en van ambitieuze vrouwen (www.feministerie.nl).