In een mix van acht Powerskills leert Ronald Bogaerds je sterk(er) verkopen. En waar begin je? Opvallend genoeg: tussen je oren. Bogaerds is stellig: ‘Je attitude en mindset bepalen je succes’. Met stip op #1 vind je de Powerskill Mindset. Bogaerds' korte, heldere uitleg en veel voorbeelden maken de Powerskills concreet toe te passen in je werk. Je kunt er direct iets mee.
Pak ter illustratie de Powerskill Mindset: wil je een sterke Sales Mindset ontwikkelen, dan heb je het niet eens over een mentaliteit van altijd maar ‘puur scoren’, maar wel over continue (persoonlijke) ontwikkeling. ‘De winnaars blijven leren.’ Het gaat erom dat je echt wil leren over jezelf, over hoe je slim reageert op anderen, leren van je fouten en successen, en positieve communicatie. Maar ook hoe je jezelf snel weer oplaadt en motiveert. Een gouden tip voor dat laatste, en die is volgens mij voor iedereen bruikbaar: weet waar je je op focust. Train jezelf elke dag om je te richten op waar je invloed op hebt. En omgekeerd, laat wat je niet in de hand hebt voor wat het is. Zo kun je jezelf snel resetten, meer plezier halen uit je werk en positief een volgend gesprek ingaan.
Bogaerds put uit eigen leven. Van startend verkoper tot en met nu: als doorgewinterd salestrainer en consultant. In dit boek deelt hij waarin de meest succesvolle verkopers zich onderscheiden. Om twee voorbeelden te geven: goed luisteren naar de klant klinkt logisch genoeg, maar is een toch valkuil. Niet meteen verkopen, eerst de dialoog. Toon interesse, stel vragen en achterhaal wat bij de klant leeft. Waar is hij of zij nu echt naar op zoek? Hoe je de juiste vragen stelt, komt uitgebreid aan de orde. ABC, Always Be Closing, doen echte topverkopers ook anders. Niet iedereen blijkt actief of expliciet ‘te vragen om de opdracht’. Bogaerds maakt je bewust waar op te letten en geeft tips hoe je concreet afrondt.
Tel de skills bij elkaar op en je ziet wat deze Powercocktail voor je doet. Concreet haal je uit dit boek onder meer: de winst zit in goede voorbereiding, maak persoonlijke doelen ambitieus, hoe win je vertrouwen, regie over het verkoopgesprek tot en met deze levendige: de kracht van storytelling in elke fase van het verkoopproces. Bogaerds geeft je ruim twintig mogelijkheden om de klant mee te nemen in je verhaal en om echt contact mee op te bouwen. Bijvoorbeeld het ‘twee-wegen verhaal’ past goed in een salespitch. Je zet een probleem- en een succesverhaal tegenover elkaar. Zelf was ik benieuwd naar dit boek om me nog beter te verplaatsen in de salesprofessional. Voor die beeldvorming en samenwerking is het een goed boek. Het raakt de kern van verkoop, met een opvallend aantal soft skills. Ik zie de kansen en ga de technieken gebruiken om in mijn contacten nog meer te overtuigen.
Nu Street Smart Sales van Ronald Bogaerds lezen en je hebt er volgens mij jarenlang profijt van.
Franca Gribnau heeft een achtergrond in marketing, communicatie en (project)organisatie. Ervaring in onder meer onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.
Over Franca Gribnau
Franca Gribnau, heeft een achtergrond in marketing, communicatie en (project)organisatie. Ze heeft ervaring in onder meer onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.