Het nieuwste boek in de reeks van Sprout is een methodische groeigids voor startups en scaleups; dát belooft een lekker leesbaar boek te zijn. Met ruim 120 pagina’s is het inderdaad prettig compact. Van der Hulst neemt je mee in praktische marketinglessen, aangevuld met actuele voorbeelden. Waarbij hij duidelijk maakt dat de klant centraal staat in alles wat je doet. Je kunt zeggen dat dit een open deur is, maar de auteur slaagt erin om je dat niet op die manier te laten ervaren. Vele moderne technieken passeren de revue en waar ik heel blij van word is de onderbouwing van het gebruik van data.
De titel riep bij mij in eerste instantie een reactie op van ‘weer een boek over klanten en klantgerichtheid’, hebben we niet al genoeg van dergelijke boeken? Nu, na het lezen, weet ik dat dit boek toch wel iets extra’s brengt. Door de toepasbare wetenschappelijke inzichten en de nieuwste tools. Met name de inzet van die moderne middelen laat zien dat we steeds beter in staat zullen zijn om de klant echt te gaan begrijpen. Als voorbeeld wil ik hier het gebruik van growth hacking noemen. Feitelijk komt deze techniek neer op het benutten van andermans netwerk (OPN, Other People’s Networks). Verder komen ook de meer bekende methoden aan bod zoals G-guerrilla marketing en het Value Proposition Canvas van Alexander Osterwalder. Met andere woorden, een mooie mix van middelen.
Op jacht naar de perfecte klant is een aanrader voor iedereen die meer uit zijn klantrelatie wil halen en inmiddels uitgekeken is op de traditionele aanpak. Zowel voor marketeers als voor verkopers. Het inspireert en verrast je. Het boek is een welkome aanvulling in de enorme reeks van boeken over het jagen op klanten.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.