In het compacte Zelfsturend Rijnlands ondernemen doet Jan Bergman uit de doeken hoe hij Beijer, een relatief klein bedrijf, door de crisis heen leidde en er een succesvolle organisatie van maakte.
Dat heeft alles te maken met zijn relatie met zijn medewerkers: die hebben erg veel verantwoordelijkheid, de organisatie is zelfsturend. Bergman heeft zijn bedrijf altijd volgens het Rijnlandse model geleid: niet de aandeelhouder (hijzelf dus) is het belangrijkste, maar àlle stakeholders. Uit de anecdotes blijkt dat de voornaamste stakeholders de klanten en de werknemers zijn. Dat uit zich bijvoorbeeld in (volgens de achterflap) 0 (nul!) % ziekteverzuim, dat is toch wel uniek. Ziekteverzuim is een managementprobleem, stelt Bergman, waarbij hij aantekent dat bij die 0% “een kortstondige griep of sportblessure” buiten beschouwing zijn gelaten. Betekenisvol werk geeft plezier, zingeving. Dan wil je toch niet thuiszitten?
Met de anecdotes geeft hij zijn leiderschapslessen door aan de nieuwe CEO èn neemt hij (met moeite, zo lijkt het) afscheid van zijn bedrijf.
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.